Sisäänosto muotialalla: Varaston kiertonopeuden tehokkuus : case: Yritys X
Vahlroos, Hanna (2019)
Vahlroos, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten varaston kiertonopeus vaikuttaa yrityksen toimintaan ja lopulta sen tulokseen sekä millä keinoin varaston kiertonopeutta on mahdollista tehostaa. Tutkimus on liitetty nimenomaan muodin ostotoiminnan näkökulmaan eli tutkimuksessa tarkastellaan muotialalla työskentelevien yritysten toimintaa ja heidän käytäntöjään. Teorian tueksi suoritettiin myös haastattelu alan yritykselle.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti muodin ostotoimintaa sekä ostotoiminnan merkitystä yrityksen kokonaisvaltaisessa toiminnassa. Teoriaa tutkittiin ostotoimintaan, varastonhallintaan ja muotiin liittyvän lähdekirjallisuuden avulla. Teoriaosuudessa muun muassa tutkittiin sekä varastoinnin että tunnuslukujen seuraamisen merkitystä yritykselle, erilaisten kaavojen ja analyysien käyttöä ostotoiminnan apuvälineenä sekä kiertonopeuden ja hankintojen vaikutusta liiketoimintaan.
Tutkimuksen toisessa osiossa käsitellään ja pohditaan tutkimusta varten suoritetun haastattelun tuloksia. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja sen tavoitteena oli saada käytännön esimerkkejä muodin sisäänostosta tukemaan teoriaa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että varaston kiertonopeus on suoraan yhteydessä yrityksen käytettävissä olevaan käyttöpääomaan. Mitä tehokkaampi varaston kiertonopeus on, sitä paremmin yrityksellä on varaa kattaa sen toiminnan kuluja ja päinvastoin, jos kiertonopeus on hitaampi. Tutkimuksessa nousi myös esille se, miten tärkeä osa ostotoiminta ja sen ohella varastonhallinta on yrityksen liiketoimintaa. Mitä tehokkaammin yrityksessä seurataan eri tunnuslukuja ja mitä tehokkaammin siellä käytetään eri kaavoja ja analyysejä ostotoiminnan tukena, sitä suuremmat mahdollisuudet sillä on yltää hyvään tulokseen. The main goal of this thesis was to find out how the effectiveness of stock turnover affect on business and the possible profit at the end of the day. The goal was also to find out in which ways it is possible to make the stock turnover even more effective. The study has been linked to fashion buying, meaning that the study will explore companies working in fashion industry and their practices. An interview with a fashion company was held to support the theory.
The theory section discussed fashion buying in general and the meaning of purchasing to the overall business. Research was done based on literature handling purchasing, stock control and fashion. The impact of observing the stock control and key figures, different analysis and figures and the impact of purchases and stock turnover were all studied in this theory section.
The second part of the study discusses the results of the interview that was held for this study specifically. The interview was carried out as a theme interview and the goal was to find different practical examples of fashion buying to support the theory.
It was found out in the study that the stock turnover is directly connected to the working capital of the company. The more effective the stock turnover is, the better the company can cover the expenses of its operation and vice versa if the stock turnover is slower. It was also pointed out how important the purchasing function and stock control are for the business. The more the company observes and pays attention to the key figures and the more the company uses different figures, patterns and analyses as a tool for purchasing, the better and bigger opportunities it has to reach a good performance.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti muodin ostotoimintaa sekä ostotoiminnan merkitystä yrityksen kokonaisvaltaisessa toiminnassa. Teoriaa tutkittiin ostotoimintaan, varastonhallintaan ja muotiin liittyvän lähdekirjallisuuden avulla. Teoriaosuudessa muun muassa tutkittiin sekä varastoinnin että tunnuslukujen seuraamisen merkitystä yritykselle, erilaisten kaavojen ja analyysien käyttöä ostotoiminnan apuvälineenä sekä kiertonopeuden ja hankintojen vaikutusta liiketoimintaan.
Tutkimuksen toisessa osiossa käsitellään ja pohditaan tutkimusta varten suoritetun haastattelun tuloksia. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja sen tavoitteena oli saada käytännön esimerkkejä muodin sisäänostosta tukemaan teoriaa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että varaston kiertonopeus on suoraan yhteydessä yrityksen käytettävissä olevaan käyttöpääomaan. Mitä tehokkaampi varaston kiertonopeus on, sitä paremmin yrityksellä on varaa kattaa sen toiminnan kuluja ja päinvastoin, jos kiertonopeus on hitaampi. Tutkimuksessa nousi myös esille se, miten tärkeä osa ostotoiminta ja sen ohella varastonhallinta on yrityksen liiketoimintaa. Mitä tehokkaammin yrityksessä seurataan eri tunnuslukuja ja mitä tehokkaammin siellä käytetään eri kaavoja ja analyysejä ostotoiminnan tukena, sitä suuremmat mahdollisuudet sillä on yltää hyvään tulokseen.
The theory section discussed fashion buying in general and the meaning of purchasing to the overall business. Research was done based on literature handling purchasing, stock control and fashion. The impact of observing the stock control and key figures, different analysis and figures and the impact of purchases and stock turnover were all studied in this theory section.
The second part of the study discusses the results of the interview that was held for this study specifically. The interview was carried out as a theme interview and the goal was to find different practical examples of fashion buying to support the theory.
It was found out in the study that the stock turnover is directly connected to the working capital of the company. The more effective the stock turnover is, the better the company can cover the expenses of its operation and vice versa if the stock turnover is slower. It was also pointed out how important the purchasing function and stock control are for the business. The more the company observes and pays attention to the key figures and the more the company uses different figures, patterns and analyses as a tool for purchasing, the better and bigger opportunities it has to reach a good performance.