Toisen asteen ammatillinen koulutus sähköalalla ja sen muovautuminen reformiin
Lindroos, Ossian (2019)
Lindroos, Ossian
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149885
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ammatillisen koulutuksen nykytilannetta sähköalalla ja
kuinka se muovautuu vuoden 2018 toisen asteen ammatillisen koulutuksen muutokseen,
elikkä reformiin. Opinnäytetyön referenssikohteena on toiminut Stadin ammatti- ja
aikuiskoulu.
Opinnäytetyössä pohditaan ensimmäisen vuoden teoriakoulutuksen aiheuttamia
järjestelmällisiä ongelmia ja päivitetään vanhan opinpolun toisen vuoden pintaasennuskurssia.
Opinnäytetyössä on tavoitteena parantaa opiskelijoiden asiakastyytyväisyyttä,
valmistumisnopeutta laskematta opetuksen laatua, selkeyttää harjoitustöitä ja opettajien
sekä opiskelijoiden kampuselämään ja ratkaista reformin aiheuttamia
opetusjärjestelmällisiä ongelmia.
Opinnäytetyössä teetätettiin opiskelijoille kyselyä josta selvisi reformia edeltävä ja
jälkeinen opiskelumukavuus, -motivaatio, -itsenäisyys ja -tahti. Kyseisistä tuloksista vain
opiskeluitsenäisyys koki positiivista tilastollista nousua. Tulokset näyttävät, että vaikka
reformin aikeet ovat luoda parempaa opiskeluympäristöä ammatilliseen koulutukseen, on
muutos ainakin Stadin ammatti- ja aikuisopistolla aiheuttanut lähinnä sekaannusta niin
opettajien kuten opiskelijoiden keskuudessa. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä etteikö
reformi sopisi sähköalaan, mutta sen implementointi on ollut hidasta ja haastavaa, eikä sitä
selkeästi ole suunniteltu loppuun saakka.
kuinka se muovautuu vuoden 2018 toisen asteen ammatillisen koulutuksen muutokseen,
elikkä reformiin. Opinnäytetyön referenssikohteena on toiminut Stadin ammatti- ja
aikuiskoulu.
Opinnäytetyössä pohditaan ensimmäisen vuoden teoriakoulutuksen aiheuttamia
järjestelmällisiä ongelmia ja päivitetään vanhan opinpolun toisen vuoden pintaasennuskurssia.
Opinnäytetyössä on tavoitteena parantaa opiskelijoiden asiakastyytyväisyyttä,
valmistumisnopeutta laskematta opetuksen laatua, selkeyttää harjoitustöitä ja opettajien
sekä opiskelijoiden kampuselämään ja ratkaista reformin aiheuttamia
opetusjärjestelmällisiä ongelmia.
Opinnäytetyössä teetätettiin opiskelijoille kyselyä josta selvisi reformia edeltävä ja
jälkeinen opiskelumukavuus, -motivaatio, -itsenäisyys ja -tahti. Kyseisistä tuloksista vain
opiskeluitsenäisyys koki positiivista tilastollista nousua. Tulokset näyttävät, että vaikka
reformin aikeet ovat luoda parempaa opiskeluympäristöä ammatilliseen koulutukseen, on
muutos ainakin Stadin ammatti- ja aikuisopistolla aiheuttanut lähinnä sekaannusta niin
opettajien kuten opiskelijoiden keskuudessa. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä etteikö
reformi sopisi sähköalaan, mutta sen implementointi on ollut hidasta ja haastavaa, eikä sitä
selkeästi ole suunniteltu loppuun saakka.