Yritysstrategian muuntaminen suorituskykymittareiksi. Case: Yritys X
Lamponen, Satu (2019)
Lamponen, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149827
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua yritysstrategiasta johdettuihin suorituskykymittaristoihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kohdeyritykselle sen omasta yritysstrategiasta johdettu mittaristo. Kohdeyrityksen nimeä ei mainita yrityksen pyynnöstä.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön toteutuksessa haastateltiin kohdeyrityksen omistajajohto ja avaintoimihenkilöitä. Teoriaosuudessa tutkittiin alan kirjallisuutta keskittyen yritysstrategiaan ja siitä johdettuihin suorituskykymittaristojen malleihin. Työn toiminnalli-nen osuus koostui teoreettisen tietoperustan, kohdeyrityksen strategian ja yritysjohdon haastattelujen pohjalta luodusta suorituskykymittaristosta. Mittaristossa koottiin yhteen kohdeyrityksen strategia ja yritysjohdon määrittelemät kriittiset menestystekijät.
Tämä opinnäytetyön tuloksena kohdeyrityksellä on käytössään eri näkökulmat huomioon ottava suorituskykymittaristo. Mittaristoon otettiin mukaan viisi eri näkökulmaa, jotka kattavat yritysjohdon asettamat tavoitteet strategian toteuttamiseen.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön toteutuksessa haastateltiin kohdeyrityksen omistajajohto ja avaintoimihenkilöitä. Teoriaosuudessa tutkittiin alan kirjallisuutta keskittyen yritysstrategiaan ja siitä johdettuihin suorituskykymittaristojen malleihin. Työn toiminnalli-nen osuus koostui teoreettisen tietoperustan, kohdeyrityksen strategian ja yritysjohdon haastattelujen pohjalta luodusta suorituskykymittaristosta. Mittaristossa koottiin yhteen kohdeyrityksen strategia ja yritysjohdon määrittelemät kriittiset menestystekijät.
Tämä opinnäytetyön tuloksena kohdeyrityksellä on käytössään eri näkökulmat huomioon ottava suorituskykymittaristo. Mittaristoon otettiin mukaan viisi eri näkökulmaa, jotka kattavat yritysjohdon asettamat tavoitteet strategian toteuttamiseen.