Mitä asiakas haluaa tulevaisuudessa? – Kahvila-alan tulevat trendit ja suomalaisen kahvilakulttuurin kehittyminen
Ahonen, Sara (2019)
Ahonen, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149734
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä tulevaisuuden asiakas haluaa kahvilakokemuk-selta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahvila-alan trendejä seuraavan viiden vuoden päähän. Lisäksi selvitettiin miten asiantuntijat seuraavat alan trendejä, kahvilakulttuurin kehittymistä ja trendien vaikutusta kahviloiden toimintaan. Tutkimuksessa haastateltiin alan asiantuntijoita ja haettiin heidän näkemyksiään tulevista ilmiöistä.
Tietoperusta osuudessa keskitytään käsittelemään ennakoinnin peruspalikoita kuten trendejä, megatrendejä ja heikkoja signaaleja. Lisäksi siinä kuvataan kahvin ja suomalaisen kahvilakulttuurin historiaa. Tutkimuksen tarkastellessa tulevaisuuden kahvila trendejä ja kahvilakulttuuria on keskeistä ensin selvittää, mitä menneisyydessä on tapahtunut.
Tutkimus menetelmäksi valittu kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla neljälle alan asiantuntijalle. Kysymykset olivat kaikille samat, mutta vastauksia ei ohjailtu vastausvaihtoehdoilla, vaan kyseessä oli enemmin kerronnallinen haastattelu.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kahvila-alan trendit seuraavan viiden vuoden päästä ovat: kestävä kehitys, tuotteiden alkuperä, itsetehty tai läheltä tullut ja vegaanisuus. Terveellisyys, kasvimaidot ja suodatinkahvi ovat suosiossa. Kahvin hifistely tulee lisääntymään ja kahvien eroja aletaan tunnistamaan. Laatu, läpinäkyvyys ja suomalaisuus ovat keskeisiä. Sosiaalinen media on isossa roolissa trendien syntymisessä ja seuraamisessa.
Tietoperusta osuudessa keskitytään käsittelemään ennakoinnin peruspalikoita kuten trendejä, megatrendejä ja heikkoja signaaleja. Lisäksi siinä kuvataan kahvin ja suomalaisen kahvilakulttuurin historiaa. Tutkimuksen tarkastellessa tulevaisuuden kahvila trendejä ja kahvilakulttuuria on keskeistä ensin selvittää, mitä menneisyydessä on tapahtunut.
Tutkimus menetelmäksi valittu kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla neljälle alan asiantuntijalle. Kysymykset olivat kaikille samat, mutta vastauksia ei ohjailtu vastausvaihtoehdoilla, vaan kyseessä oli enemmin kerronnallinen haastattelu.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kahvila-alan trendit seuraavan viiden vuoden päästä ovat: kestävä kehitys, tuotteiden alkuperä, itsetehty tai läheltä tullut ja vegaanisuus. Terveellisyys, kasvimaidot ja suodatinkahvi ovat suosiossa. Kahvin hifistely tulee lisääntymään ja kahvien eroja aletaan tunnistamaan. Laatu, läpinäkyvyys ja suomalaisuus ovat keskeisiä. Sosiaalinen media on isossa roolissa trendien syntymisessä ja seuraamisessa.