Twitch-sivuston peliaiheisen videosisällön vaikutus ostopäätökseen
Hokkanen, Elias (2019)
Hokkanen, Elias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, vaikuttaako Twitch-sivuston peliaiheinen suoratoistosisältö ostopäätökseen. Lisäksi työn tavoitteena on selvittää, mikä suoratoistoissa vaikuttaa eniten ostopäätökseen ja vaikuttaako Twitch myös pelinsisäiseen kulutukseen ilmaispeleissä.
Peliaiheista videosisältöä kulutetaan maailmalla paljon ja sillä on suuri vaikutus pelin menestykseen. Suosituin alusta suoratoistojen katsomiseen on Twitch. Twitch-sivusto mahdollistaa reaaliaikaisen pelikuvan katsomisen suoratoiston muodossa. Twitcin erottaa muista sen autenttinen sisältö ja vuorovaikutusmahdollisuudet. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös videopelien lukuja viime vuosilta ja suoratoistamista käytännössä.
Twitch-suoratoistoja katsotaan pääsääntöisesti jännitteisyyden ja stressin purkamisen vuoksi. Muita motiiveja ovat sosiaaliset tekijät ja tiedonhaku. Twitch-sivuston suosio ja sisällönmuoto on luonut siitä uudenlaisen arvostelualustan, jolla on selkeitä vaikutuksia pelimaailmaan. Twitchillä on tutkitusti vaikutusta pelin suosioon, myyntiin, elinikään ja pelaajien säilyvyyteen.
Työn tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastateltavia oli kahdeksan. Haastattelut kohdennettiin aktiivisiin videopelaajiin ja Twitchin käyttäjiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Twitch-sivuston suoratoistosisältö vaikuttaa ainakin jossain määrin kuluttajan ostopäätökseen. Suoratoistoissa ostopäätökseen vaikutti eniten suoratoiston sisältö. Suoratoistolla ei ollut merkittävää vaikutusta pelinsisäiseen kulutukseen, mutta sillä oli selvä vaikutus ilmaispelin lataamiseen.
Jatkotutkimusta voi lähteä tutkimaan monesta eri näkökulmasta, sillä aihepiiri on vielä melko tuntematon. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi siitä, miten ja missä määrin Twitch-sivuston peliaiheinen suoratoistosisältö vaikuttaa nuoremmassa kohderyhmässä.
Peliaiheista videosisältöä kulutetaan maailmalla paljon ja sillä on suuri vaikutus pelin menestykseen. Suosituin alusta suoratoistojen katsomiseen on Twitch. Twitch-sivusto mahdollistaa reaaliaikaisen pelikuvan katsomisen suoratoiston muodossa. Twitcin erottaa muista sen autenttinen sisältö ja vuorovaikutusmahdollisuudet. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös videopelien lukuja viime vuosilta ja suoratoistamista käytännössä.
Twitch-suoratoistoja katsotaan pääsääntöisesti jännitteisyyden ja stressin purkamisen vuoksi. Muita motiiveja ovat sosiaaliset tekijät ja tiedonhaku. Twitch-sivuston suosio ja sisällönmuoto on luonut siitä uudenlaisen arvostelualustan, jolla on selkeitä vaikutuksia pelimaailmaan. Twitchillä on tutkitusti vaikutusta pelin suosioon, myyntiin, elinikään ja pelaajien säilyvyyteen.
Työn tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastateltavia oli kahdeksan. Haastattelut kohdennettiin aktiivisiin videopelaajiin ja Twitchin käyttäjiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Twitch-sivuston suoratoistosisältö vaikuttaa ainakin jossain määrin kuluttajan ostopäätökseen. Suoratoistoissa ostopäätökseen vaikutti eniten suoratoiston sisältö. Suoratoistolla ei ollut merkittävää vaikutusta pelinsisäiseen kulutukseen, mutta sillä oli selvä vaikutus ilmaispelin lataamiseen.
Jatkotutkimusta voi lähteä tutkimaan monesta eri näkökulmasta, sillä aihepiiri on vielä melko tuntematon. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi siitä, miten ja missä määrin Twitch-sivuston peliaiheinen suoratoistosisältö vaikuttaa nuoremmassa kohderyhmässä.