Tippaiitan brändi-identiteetin ja brändi-imagon kohtaaminen
Ollila, Oskari (2019)
Ollila, Oskari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149720
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli brändi sekä palvelubrändin erityispiirteet. Tutkimus toteu-tettiin lahtelaiselle kotihoitopalvelu Tippaiitalle. Toimeksiantajan toimialan vuoksi pää-paino tutkimuksessa on erityisesti palveluun liittyvissä asioissa.
Tavoitteenani oli selvittää kuinka hyvin toimeksiantajayrityksen brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtaavat keskenään. Brändi-identiteetti tarkoittaa kuvaa, jonka yritys itse haluaisi luoda ihmisille itsestään. Brändi-imago puolestaan on toteutunut kuva yrityk-sestä ihmisten mielissä. Tutkimuksessa otettiin selville identiteetin sekä imagon tämän hetkinen tilanne, vertailtiin niitä keskenään ja annettiin kehitysehdotuksia.
Teoreettinen viitekehys käsittää brändin yleisesti ja lisäksi brändi-identiteetin sekä brändi-imagon erikseen. Työssä käydään läpi muun muassa brändin arvoa, sen luomis-ta ja johtamista, strategiaa, etuja ja asemaa Suomessa ja maailmalla. Palvelubrändi kul-kee koko työn ajan keskiössä.
Tutkimuksessa oli laadullisen sekä määrällisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Brändi-identiteetin tutkiminen toteutettiin avoimista kysymyksistä koostuvalla lomakkeella, johon vastasi yrityksen toimitusjohtaja. Näiden tulosten perusteella muodostin pääasi-assa monivalintakysymyksistä koostuvan brändi-imagoa tutkivan kyselyn, jonka otan-taryhmänä toimi yrityksen asiakkaat ja heidän omaiset. Jälkimmäisen kyselyn vastaajat rajattiin asiakaskuntaan yhteistuumin yrityksen kanssa, jotta tulokset olisivat relevantte-ja ja niitä voitaisiin hyödyntää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Tippaiitan brändi-identiteetti ja brändi-imago koh-taavat keskenään todella hyvin. Tuloksista huomattiin myös yrityksen itse ajattelemien kilpailuetujen ja asiakkaiden tärkeänä pitämien asioiden menevän hienosti yhteen.
Tavoitteenani oli selvittää kuinka hyvin toimeksiantajayrityksen brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtaavat keskenään. Brändi-identiteetti tarkoittaa kuvaa, jonka yritys itse haluaisi luoda ihmisille itsestään. Brändi-imago puolestaan on toteutunut kuva yrityk-sestä ihmisten mielissä. Tutkimuksessa otettiin selville identiteetin sekä imagon tämän hetkinen tilanne, vertailtiin niitä keskenään ja annettiin kehitysehdotuksia.
Teoreettinen viitekehys käsittää brändin yleisesti ja lisäksi brändi-identiteetin sekä brändi-imagon erikseen. Työssä käydään läpi muun muassa brändin arvoa, sen luomis-ta ja johtamista, strategiaa, etuja ja asemaa Suomessa ja maailmalla. Palvelubrändi kul-kee koko työn ajan keskiössä.
Tutkimuksessa oli laadullisen sekä määrällisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Brändi-identiteetin tutkiminen toteutettiin avoimista kysymyksistä koostuvalla lomakkeella, johon vastasi yrityksen toimitusjohtaja. Näiden tulosten perusteella muodostin pääasi-assa monivalintakysymyksistä koostuvan brändi-imagoa tutkivan kyselyn, jonka otan-taryhmänä toimi yrityksen asiakkaat ja heidän omaiset. Jälkimmäisen kyselyn vastaajat rajattiin asiakaskuntaan yhteistuumin yrityksen kanssa, jotta tulokset olisivat relevantte-ja ja niitä voitaisiin hyödyntää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Tippaiitan brändi-identiteetti ja brändi-imago koh-taavat keskenään todella hyvin. Tuloksista huomattiin myös yrityksen itse ajattelemien kilpailuetujen ja asiakkaiden tärkeänä pitämien asioiden menevän hienosti yhteen.