Kuljetusvahinkojen analysointi ja ennaltaehkäisy: Tapaus Valmet Automotive
Laato, Riikka (2019)
Laato, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli analysoida ja ennaltaehkäistä Valmet Automotiven tulologistiikassa tapahtuvia kuljetusvahinkoja. Tavoitteena oli luoda toimenpide-ehdotuksia kuljetusvahinkojen vähentämiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi. Tavoitteen saavuttamiseksi asetettiin tutkimuskysymykset, joiden avulla selvitettiin 1) kuljetusketjun vaiheet, 2) useimmiten toistuvat kuljetusvahingot ja 3) kokonaiskustannuksellisesti suurimmat kuljetusvahingot. Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena kevään 2019 aikana.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tulologistiikkaa, tuotannonohjaus- ja varastonhallintastrategioita, tilauksen kohdennuspistettä, kuljetusketjua, logistiikan ulkoistamista, milkrunia, pakkaamista, kuljetusreklamaatioita sekä kuljetuslainsäädäntöä. Lisäksi teoreettisessa osuudessa kuvattiin Valmet Automotiven toimitusketju ennusteesta vastaanottoon sekä kuljetusketjun vaiheet lastauksesta purkuun.
Empiirisessä osiossa esiteltiin tutkimusprosessi ja siinä havaitut tulokset. Useimmiten toistuvat kuljetusvahingot eriteltiin kuljetusliikkeittäin ja niiden toistuvuus esitettiin kuukausi- ja vuositasolla. Kustannuksellisesti merkittävimmät kuljetusvahingot saatiin selville laskemalla yhteen kaikkien kuljetusketjun osapuolien aiheuttamien kuljetusvahinkojen kokonaiskustannukset.
Useimmiten toistuvat kuljetusvahingot Valmet Automotiven kuljetusketjussa olivat kuljetusliikkeestä johtuva tavaran luovutuksen viivästyminen, trailereiden vuotamisesta johtuvat kosteusvauriot, tavaran rikkoutuminen kuljetuksessa, tavaran katoaminen terminaalissa tai muissa kuljetusketjun vaiheissa sekä purkutilanteessa tapahtuvat virheet. Suurimmat kustannukset aiheuttivat heikko kommunikaatio kuljetusketjun osapuolten välillä, tavaran luovutuksen viivästyminen ja kuljetusketjun aikana trailereihin kohdistuneet varkaudet.
Tutkimuksen tuloksena syntyi toimenpide-ehdotukset kuljetusvahinkojen vähentämiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi. Toimenpide-ehdotuksia pohdittiin ja arvioitiin palaverissa, johon osallistui Valmet Automotiven reklamaatiotiimin johtaja, oikeudellinen neuvonantaja sekä logistiikkainsinööri. Palaverissa käytyjen keskustelujen pohjalta poimittiin potentiaalisimmat toimenpide-ehdotukset, joita ovat muun muassa kuljetusliikkeiden auditoiminen ja scorecard -menetelmä, kosteusvaurioista kärsivien osien suojaamisen kehittäminen, palautteenantojärjestelmän luominen ja käyttöohjeistusten tekeminen kertakäyttöpakkauksille. The purpose of this thesis was to analyze and prevent transport damages in Valmet Automotive's inbound logistics. The aim was to suggest actions to reduce and prevent transport damages. In order to achieve this goal, research questions were set to clarify 1) the stages of the transport chain, 2) the most frequent transport damages, and 3) the transport damages with the most significant cost implications. The research was conducted using action research approach during the spring 2019.
The topics discussed in the theoretical part of the thesis included the issues of inbound logistics, production and inventory management strategies, order penetration point, transport chain, logistics outsourcing, milkrun, packaging, delivery reclamations, and transport legislation. The theoretical part also included the description of Valmet Automotive's inbound logistics chain from forecast to receiving goods and the stages of the transport chain from loading to unloading.
The empirical part presented the research process and the results observed. The most frequent transport damages were specified to different transport companies and the frequency was reported on monthly and annual basis. The transport damages that had the most significant cost effect were found by adding the total costs of transport damages caused by all parties in transport chain.
The most frequent transport damages in the Valmet Automotive’s transport chain were the delays in the deliveries caused by transport companies, the dampness damages due to the leakage of the trailers, damages of the goods during transport, loss of the goods at the terminal or other stages of the transport chain, and errors in the unloading situation. The most significant costs were caused by poor communication between the parties, the delays of the transport companies and thefts in the transport chain.
As a result of the study, actions to reduce and prevent transport damages were suggested. Suggestions for actions were discussed and evaluated in a meeting that was attended by the Valmet Automotive’s Claim Manager, Legal Advisor and Logistics Engineer. Based on the discussions at the meeting, the most promising suggestions for actions were chosen, such as auditing of transport company, the scorecard method, developing protection for parts affected by dampness damage, creating a feedback system, and providing operating instructions for disposable packaging.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tulologistiikkaa, tuotannonohjaus- ja varastonhallintastrategioita, tilauksen kohdennuspistettä, kuljetusketjua, logistiikan ulkoistamista, milkrunia, pakkaamista, kuljetusreklamaatioita sekä kuljetuslainsäädäntöä. Lisäksi teoreettisessa osuudessa kuvattiin Valmet Automotiven toimitusketju ennusteesta vastaanottoon sekä kuljetusketjun vaiheet lastauksesta purkuun.
Empiirisessä osiossa esiteltiin tutkimusprosessi ja siinä havaitut tulokset. Useimmiten toistuvat kuljetusvahingot eriteltiin kuljetusliikkeittäin ja niiden toistuvuus esitettiin kuukausi- ja vuositasolla. Kustannuksellisesti merkittävimmät kuljetusvahingot saatiin selville laskemalla yhteen kaikkien kuljetusketjun osapuolien aiheuttamien kuljetusvahinkojen kokonaiskustannukset.
Useimmiten toistuvat kuljetusvahingot Valmet Automotiven kuljetusketjussa olivat kuljetusliikkeestä johtuva tavaran luovutuksen viivästyminen, trailereiden vuotamisesta johtuvat kosteusvauriot, tavaran rikkoutuminen kuljetuksessa, tavaran katoaminen terminaalissa tai muissa kuljetusketjun vaiheissa sekä purkutilanteessa tapahtuvat virheet. Suurimmat kustannukset aiheuttivat heikko kommunikaatio kuljetusketjun osapuolten välillä, tavaran luovutuksen viivästyminen ja kuljetusketjun aikana trailereihin kohdistuneet varkaudet.
Tutkimuksen tuloksena syntyi toimenpide-ehdotukset kuljetusvahinkojen vähentämiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi. Toimenpide-ehdotuksia pohdittiin ja arvioitiin palaverissa, johon osallistui Valmet Automotiven reklamaatiotiimin johtaja, oikeudellinen neuvonantaja sekä logistiikkainsinööri. Palaverissa käytyjen keskustelujen pohjalta poimittiin potentiaalisimmat toimenpide-ehdotukset, joita ovat muun muassa kuljetusliikkeiden auditoiminen ja scorecard -menetelmä, kosteusvaurioista kärsivien osien suojaamisen kehittäminen, palautteenantojärjestelmän luominen ja käyttöohjeistusten tekeminen kertakäyttöpakkauksille.
The topics discussed in the theoretical part of the thesis included the issues of inbound logistics, production and inventory management strategies, order penetration point, transport chain, logistics outsourcing, milkrun, packaging, delivery reclamations, and transport legislation. The theoretical part also included the description of Valmet Automotive's inbound logistics chain from forecast to receiving goods and the stages of the transport chain from loading to unloading.
The empirical part presented the research process and the results observed. The most frequent transport damages were specified to different transport companies and the frequency was reported on monthly and annual basis. The transport damages that had the most significant cost effect were found by adding the total costs of transport damages caused by all parties in transport chain.
The most frequent transport damages in the Valmet Automotive’s transport chain were the delays in the deliveries caused by transport companies, the dampness damages due to the leakage of the trailers, damages of the goods during transport, loss of the goods at the terminal or other stages of the transport chain, and errors in the unloading situation. The most significant costs were caused by poor communication between the parties, the delays of the transport companies and thefts in the transport chain.
As a result of the study, actions to reduce and prevent transport damages were suggested. Suggestions for actions were discussed and evaluated in a meeting that was attended by the Valmet Automotive’s Claim Manager, Legal Advisor and Logistics Engineer. Based on the discussions at the meeting, the most promising suggestions for actions were chosen, such as auditing of transport company, the scorecard method, developing protection for parts affected by dampness damage, creating a feedback system, and providing operating instructions for disposable packaging.