Näkymätöntä liikettä : tanssin opettaminen näkövammaisille lapsille
Laiho, Anu (2019)
Laiho, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149681
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksen (AMK) kirjallinen opinnäytetyö. Tavoitteena on ollut koostaa yhteen tietoa ja työkaluja tanssin opettamisesta näkövammaisille lapsille. Tutkielma syventyy aiheeseen tanssinopettajan näkökulmasta.
Työssä on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmetodeina on käytetty teemahaastattelua, näkövammaisten lasten liikuntatuntien seurantaa sekä kirjallisen aineiston käsittelyä. Haastateltavina ovat olleet näkövammaistyön ammattilaisia, joilla jokaisella on tausta liikkeellisten tuntien ohjaamisesta näkövammaisille ryhmille. Kirjoittaja reflektoi myös omia kokemuksiaan näkövammaisten lasten tanssituntien opettamisesta.
Tutkielmassa esitellään näkövammaisuuteen liittyvää perustermistöä, sekä lasten näkövammaisuuden erityispiirteitä. Näkövammaisilla lapsilla voi esimerkiksi olla vaikeuksia tai viivästyksiä sosiaalisten, kognitiivisten, kielellisten, hienomotoristen ja itsenäisen työskentelyn taitojen kehityksessä. Lapsilla saattaa myös esiintyä CP-vamma, kehitysvamma tai kuulovamma näkövamman lisäksi, joka saattaa lisäksi vaikeuttaa liikkumista, oppimista tai muuta toimintaa.
Tanssinopetuksen suunnittelussa tulee perehtyä opetuksen yleisiin tavoitteisiin. Tanssinopetuksen ja lastentanssin tavoitteena on auttaa lasta oppimaan luovuutta, ilmaisua, liikettä ja tanssin perustaitoja. Näkövammaisten opettamisessa taas tärkeää on luoda turvallinen oppimisympäristö, jossa jokaisella on tarvittavat apuvälineet tehokkaaseen oppimiseen ja onnistuneeseen oppimiskokemukseen. Tutkielman lopuksi kirjoittaja kokoaa yhteen tanssinopetuksen ja näkövammaisten oppilaiden opettamisen perusteita ja esittelee mahdollisia menetelmiä näkövammaisten lasten tanssitunnin rakentamiseen. This study is written as a fulfillment of the Dance Teacher's Degree/Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. Through this study the author is collecting together information and tools for teaching dance to visually impaired children. The research focuses on the teachers planning and teaching the dance classes.´
The author used qualitative research methods in her study. The second chapter of the study introduces methods used to collect information. The author interviewed people who have experience in instructing classes related to movement for visually impaired students, observed such classes and collected information from written source material. The author is also reflecting on personal experiences from a few years prior to writing this study.
The study goes through the basic terminology of vision impairment. The chapter about vision impairment also goes into more detail of the difficulties visually impaired children may have in their development. These difficulties or delays in development may occur in social, cognitive, language, fine motor or independent work skills. Children’s vision impairment is also often accompanied with other disabilities such as Cerebral Palsy, Intellectual Disability or hearing impairment.
The important part of creating a dance class is understanding the main goals of teaching and dance education. Ideas and goals of children’s dance and teaching the students creativity, expression, movement and basic dance skills are introduced in this chapter. The interviews are used as the main source material in the chapter about teaching visually impaired children. Making the space secure for all students and giving the best aids to the children to learn by getting to know their individual needs as students are very crucial for a successful learning experience. In the end of the study the author merges together the information from these chapters and outlines the basis for creating dance classes for visually impaired children.
Työssä on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmetodeina on käytetty teemahaastattelua, näkövammaisten lasten liikuntatuntien seurantaa sekä kirjallisen aineiston käsittelyä. Haastateltavina ovat olleet näkövammaistyön ammattilaisia, joilla jokaisella on tausta liikkeellisten tuntien ohjaamisesta näkövammaisille ryhmille. Kirjoittaja reflektoi myös omia kokemuksiaan näkövammaisten lasten tanssituntien opettamisesta.
Tutkielmassa esitellään näkövammaisuuteen liittyvää perustermistöä, sekä lasten näkövammaisuuden erityispiirteitä. Näkövammaisilla lapsilla voi esimerkiksi olla vaikeuksia tai viivästyksiä sosiaalisten, kognitiivisten, kielellisten, hienomotoristen ja itsenäisen työskentelyn taitojen kehityksessä. Lapsilla saattaa myös esiintyä CP-vamma, kehitysvamma tai kuulovamma näkövamman lisäksi, joka saattaa lisäksi vaikeuttaa liikkumista, oppimista tai muuta toimintaa.
Tanssinopetuksen suunnittelussa tulee perehtyä opetuksen yleisiin tavoitteisiin. Tanssinopetuksen ja lastentanssin tavoitteena on auttaa lasta oppimaan luovuutta, ilmaisua, liikettä ja tanssin perustaitoja. Näkövammaisten opettamisessa taas tärkeää on luoda turvallinen oppimisympäristö, jossa jokaisella on tarvittavat apuvälineet tehokkaaseen oppimiseen ja onnistuneeseen oppimiskokemukseen. Tutkielman lopuksi kirjoittaja kokoaa yhteen tanssinopetuksen ja näkövammaisten oppilaiden opettamisen perusteita ja esittelee mahdollisia menetelmiä näkövammaisten lasten tanssitunnin rakentamiseen.
The author used qualitative research methods in her study. The second chapter of the study introduces methods used to collect information. The author interviewed people who have experience in instructing classes related to movement for visually impaired students, observed such classes and collected information from written source material. The author is also reflecting on personal experiences from a few years prior to writing this study.
The study goes through the basic terminology of vision impairment. The chapter about vision impairment also goes into more detail of the difficulties visually impaired children may have in their development. These difficulties or delays in development may occur in social, cognitive, language, fine motor or independent work skills. Children’s vision impairment is also often accompanied with other disabilities such as Cerebral Palsy, Intellectual Disability or hearing impairment.
The important part of creating a dance class is understanding the main goals of teaching and dance education. Ideas and goals of children’s dance and teaching the students creativity, expression, movement and basic dance skills are introduced in this chapter. The interviews are used as the main source material in the chapter about teaching visually impaired children. Making the space secure for all students and giving the best aids to the children to learn by getting to know their individual needs as students are very crucial for a successful learning experience. In the end of the study the author merges together the information from these chapters and outlines the basis for creating dance classes for visually impaired children.