Kokouspalvelupaketin kehittäminen
Viitasalo, Linda (2019)
Viitasalo, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149630
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiannon pohjalta ravintola–alan yritykselle. Toimeksiantajayrityksenä toimii uimahallikahvio Aqua, joiden kokouspalvelupaketin kehittäminen ja kokouspalveluiden näkyvyys ovat tässä opinnäytetyössä tärkeässä asemassa. Toimeksiantajalla on jo valmiit kokouspalvelupaketit, mutta niiden kehittäminen on jäänyt vähäiseksi yrityksen päätoiminnan ohella.
Työn tarkoituksena on kehittää uimahallikahvio Aquan kokouspalvelupaketteja. Kehittämisprosessi alkaa perehtymällä teoreettisesti kokoustiloihin ja -palveluihin. Kokouksen määritelmiä ja kokouspakettien sisältöä tarkastellaan sekä palvelupaketin kehittämistä, tuotteistamista, hinnoittelua sekä markkinointiviestinnän eri kanavia pohditaan teoriassa.
Sopivan palvelupaketin kehittämiseen haetaan tietoa kvantitatiivisen tapaustutkimuksen kautta. Kokouspalveluihin liittyvän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä perusteella asiakas valitsee kokouspalvelun sekä miten voidaan kehittää ja markkinoida uimahallikahvio Aquan kokouspalvelukokonaisuutta.
Tutkimus toteutettiin kahdelle eri potentiaaliselle asiakasryhmälle sähköisenä sekä paperisena versiona. Kahvio Aquan palveluita käyttäville potentiaalisille asiakkaille tehtiin paperinen kyselylomake ja sähköinen kyselylomake luotiin potentiaalisille yritysasiakkaille. Tuloksien mukaan lyhytkestoiset ja pienen välipalan omaavat kokoukset olivat suosittuja asiakaskunnasta riippumatta. Suurta osaa asiakkaista oheisohjelma sekä saunominen kokouksen aikana ei kiinnostanut. Saatujen tuloksien kautta kahviolle kehitettiin uusi kokouspalvelupaketti.
Työn tarkoituksena on kehittää uimahallikahvio Aquan kokouspalvelupaketteja. Kehittämisprosessi alkaa perehtymällä teoreettisesti kokoustiloihin ja -palveluihin. Kokouksen määritelmiä ja kokouspakettien sisältöä tarkastellaan sekä palvelupaketin kehittämistä, tuotteistamista, hinnoittelua sekä markkinointiviestinnän eri kanavia pohditaan teoriassa.
Sopivan palvelupaketin kehittämiseen haetaan tietoa kvantitatiivisen tapaustutkimuksen kautta. Kokouspalveluihin liittyvän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä perusteella asiakas valitsee kokouspalvelun sekä miten voidaan kehittää ja markkinoida uimahallikahvio Aquan kokouspalvelukokonaisuutta.
Tutkimus toteutettiin kahdelle eri potentiaaliselle asiakasryhmälle sähköisenä sekä paperisena versiona. Kahvio Aquan palveluita käyttäville potentiaalisille asiakkaille tehtiin paperinen kyselylomake ja sähköinen kyselylomake luotiin potentiaalisille yritysasiakkaille. Tuloksien mukaan lyhytkestoiset ja pienen välipalan omaavat kokoukset olivat suosittuja asiakaskunnasta riippumatta. Suurta osaa asiakkaista oheisohjelma sekä saunominen kokouksen aikana ei kiinnostanut. Saatujen tuloksien kautta kahviolle kehitettiin uusi kokouspalvelupaketti.