Koulupäivän aikainen fyysinen aktiivisuus ja tuki- ja liikuntaelinkivut eri oppimisympäristöissä
Valtonen, Milla; Lallukka, Iida (2018)
Valtonen, Milla
Lallukka, Iida
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla avoimen ja suljetun oppimisympäristön vaikutuksia oppilaiden koulupäivän aikaiseen aktiivisuuteen ja kipukokemuksiin. Tutkimus oli tyypiltään kvantitatiivinen vertaileva tutkimus. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pontuksen sekä Lauritsalan alakoulujen kanssa. Pontuksen koulu edusti tutkimuksessa fyysistä avointa oppimisympäristöä ja Lauritsalan koulu fyysistä suljettua oppimisympäristöä. Pontuksen koulusta tutkimukseen osallistui 16 kuudesluokkalaista (n=16) ja Lauritsalan koulusta 19 kuudesluokkalaista (n=19).
Mittaukset toteutettiin huhtikuussa 2018. Fyysistä aktiivisuutta ja koettuja kiputuntemuksia mitattiin viikon ajan molemmissa kouluissa. Koulupäivän aikaista aktiivisuutta tutkimuksessa mitattiin Polar Active® -aktiivisuusmittareilla. Oppilaat pitivät aktiivisuusmittareita ranteessaan koko koulupäivän, yhteensä viikon ajan. Kipukokemuksia tutkimuksessa kartoitettiin kyselylomakkeen avulla. Oppilaat vastasivat kyselylomakkeeseen aina koulupäivän päätteeksi. Kyselylomakkeeseen vastattiin sekä koulupäivän aikana koettujen että sillä hetkellä tuntuvien mahdollisten kipujen osalta.
Tulokset analysoitiin IBM SPSS 24.0 -ohjelmalla. Pontuksen koulun tutkimusryhmällä kokonaisaktiivisuuden määrä sekä askelmäärä olivat suurempia kuin Lauritsalan tutkimusryhmällä (p<0,001 & p<0,001). Pontuksen koulussa mitattiin kuitenkin myös istumista enemmän kuin Lauritsalan koulussa (p<0,05). Kiputuntemuksia Pontuksen koulussa oli niskahartiaseudun, alaselän sekä lantion ja pakaran alueen osalta hieman vähemmän kuin Lauritsalan koulun tutkimusryhmällä (p<0,05). Alaraajoissa koettiin huomattavasti enemmän kipua Lauritsalan koulussa kuin Pontuksen koulussa (p<0,01).
Kuten tutkimuksen alkaessa oletettiin, avoimessa oppimisympäristössä oppilaiden koulupäivän aikainen aktiivisuus oli suurempaa ja kipukokemukset vähäisempiä kuin suljetussa oppimisympäristössä opiskelevilla oppilailla.
Mittaukset toteutettiin huhtikuussa 2018. Fyysistä aktiivisuutta ja koettuja kiputuntemuksia mitattiin viikon ajan molemmissa kouluissa. Koulupäivän aikaista aktiivisuutta tutkimuksessa mitattiin Polar Active® -aktiivisuusmittareilla. Oppilaat pitivät aktiivisuusmittareita ranteessaan koko koulupäivän, yhteensä viikon ajan. Kipukokemuksia tutkimuksessa kartoitettiin kyselylomakkeen avulla. Oppilaat vastasivat kyselylomakkeeseen aina koulupäivän päätteeksi. Kyselylomakkeeseen vastattiin sekä koulupäivän aikana koettujen että sillä hetkellä tuntuvien mahdollisten kipujen osalta.
Tulokset analysoitiin IBM SPSS 24.0 -ohjelmalla. Pontuksen koulun tutkimusryhmällä kokonaisaktiivisuuden määrä sekä askelmäärä olivat suurempia kuin Lauritsalan tutkimusryhmällä (p<0,001 & p<0,001). Pontuksen koulussa mitattiin kuitenkin myös istumista enemmän kuin Lauritsalan koulussa (p<0,05). Kiputuntemuksia Pontuksen koulussa oli niskahartiaseudun, alaselän sekä lantion ja pakaran alueen osalta hieman vähemmän kuin Lauritsalan koulun tutkimusryhmällä (p<0,05). Alaraajoissa koettiin huomattavasti enemmän kipua Lauritsalan koulussa kuin Pontuksen koulussa (p<0,01).
Kuten tutkimuksen alkaessa oletettiin, avoimessa oppimisympäristössä oppilaiden koulupäivän aikainen aktiivisuus oli suurempaa ja kipukokemukset vähäisempiä kuin suljetussa oppimisympäristössä opiskelevilla oppilailla.