Lekens betydelse inom småbarnspedagogiken
Seferovic, Nejra (2019)
Seferovic, Nejra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149579
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lek påverkar barnets utveckling ur pedagogernas synvinkel. Det här arbetet består av två delar: teoretisk och praktiskt del. I teoridelen redogör jag hur fem utvalda teoretiker ser på barns lek och utveckling. Faktorer som jag behandlar i mitt slutarbete är: miljö, leksaker, genusskillnad och pedagogens roll i leken.
I den praktiska delen använder jag kvalitativ forskning. Kvalitativ forskning är ett metodiskt tillvägagångssätt baserat på tolkning av subjektiva fenomen. I kvalitativ forskning samlar man in data som senare tolkas och analyseras. I mitt examensarbete genomförde jag fyra kvalitativa intervjuer med barnträdgårdslärare. Av min undersökning framkom det att lek påverkar barnets utveckling.
Som resultat av undersökningen i examensarbetet kan konstateras att lek är hälsosamt, den stärker rörelsekoordinering och stimulerar barns hjärna (kreativitet och problemlösning). Pedagogens roll är viktig, eftersom hen kan hjälpa barnet att växa upp med en känsla av tron på sig själva och egna förmågor som har en enorm betydelse i livet. Därför att lek är det mest naturliga sättet för barnets vidare utveckling i livet. The purpose of this thesis is to investigate how play affects the child's development. In the theoretical part I describe how five selected theorists look at children's play and their development. Factors that I take a closer look at are enviroment, toys, gender, differences, and the teacher's role in childern's play.
In the practical part of this thesis I have conducted qualitative research which is a scientific method for observation, based on interpretation of the subjective phenomenon. This is a type of research where data is gathered and later analyzed and interpreted. To achieve high-quality research, I have done qualitative interviewe's with four kindergarten teacher's.
It's a summary for my thesis, it can be stated that games are good for children's health, because it strengthens their ability to move and their coordination. Games also stimulate children's brain development in relation to creativity and problemsolving ability. The teacher's role is very important, they can help children grow with confidence and help them feel powerful. This will help the child to become aware of all their qualitie's and abilitie's. That is why playing is the most natural method for children to develop.
I den praktiska delen använder jag kvalitativ forskning. Kvalitativ forskning är ett metodiskt tillvägagångssätt baserat på tolkning av subjektiva fenomen. I kvalitativ forskning samlar man in data som senare tolkas och analyseras. I mitt examensarbete genomförde jag fyra kvalitativa intervjuer med barnträdgårdslärare. Av min undersökning framkom det att lek påverkar barnets utveckling.
Som resultat av undersökningen i examensarbetet kan konstateras att lek är hälsosamt, den stärker rörelsekoordinering och stimulerar barns hjärna (kreativitet och problemlösning). Pedagogens roll är viktig, eftersom hen kan hjälpa barnet att växa upp med en känsla av tron på sig själva och egna förmågor som har en enorm betydelse i livet. Därför att lek är det mest naturliga sättet för barnets vidare utveckling i livet.
In the practical part of this thesis I have conducted qualitative research which is a scientific method for observation, based on interpretation of the subjective phenomenon. This is a type of research where data is gathered and later analyzed and interpreted. To achieve high-quality research, I have done qualitative interviewe's with four kindergarten teacher's.
It's a summary for my thesis, it can be stated that games are good for children's health, because it strengthens their ability to move and their coordination. Games also stimulate children's brain development in relation to creativity and problemsolving ability. The teacher's role is very important, they can help children grow with confidence and help them feel powerful. This will help the child to become aware of all their qualitie's and abilitie's. That is why playing is the most natural method for children to develop.