Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutukset opettajan toimintaan ja osaamisvaatimuksiin
Autio, Hannu (2019)
Autio, Hannu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia ammatillisen koulutuksen reformin vaikutuksia opettajan toimintaan ja osaamisvaatimuksiin. Hankkeen tarkoituksena on tutkia ja kehittää Vaasan ammattiopiston toiminnan tilaa suhteessa reformin tavoitteisiin.
Tutkimuksen runkona on teoreettinen aineisto. Tutkimusmenetelminä on käytetty opettaja- ja rakennusalan opiskelijakyselyjä. Rakennusalan opettajien haastattelut täydentävät kyselyitä.
Opettajan rooli tulee muuttumaan, koska luokassa tapahtuva opetus vähenee. Opettajan tehtävä tulevaisuudessa on organisoida, ohjata, kehittää oppimisympäristöä ja toimia työpaikkakouluttajana.
Ammatillista koulutusta on kehitettävä työelämälähtöisempään suuntaan. Opetusta on siirrettävä yhä enemmän yrityksiin ja ne on otettava mukaan kehittämään monimuotoisia oppimisympäristöjä. Niissä oppilaitosten antama teoria- ja käytännön opetus sekä työpaikalla tapahtuva oppiminen linkittyvät joustavasti keskenään. Tulevaisuuden opetus tulee olla asiakaslähtöistä, osaamisperusteista ja työelämälähtöistä, jossa oppilas on keskiössä. Oppilaalle asiakkaana luodaan yksilöllinen opintopolku tutkinnon suorittamiseen.
Tämän opinnäytetyön tuloksena tehtiin pohjatyö toiminnan ja koulutuksen kehittämiselle reformin mukaisesti Vaasan ammattiopistolla.
Tutkimuksen runkona on teoreettinen aineisto. Tutkimusmenetelminä on käytetty opettaja- ja rakennusalan opiskelijakyselyjä. Rakennusalan opettajien haastattelut täydentävät kyselyitä.
Opettajan rooli tulee muuttumaan, koska luokassa tapahtuva opetus vähenee. Opettajan tehtävä tulevaisuudessa on organisoida, ohjata, kehittää oppimisympäristöä ja toimia työpaikkakouluttajana.
Ammatillista koulutusta on kehitettävä työelämälähtöisempään suuntaan. Opetusta on siirrettävä yhä enemmän yrityksiin ja ne on otettava mukaan kehittämään monimuotoisia oppimisympäristöjä. Niissä oppilaitosten antama teoria- ja käytännön opetus sekä työpaikalla tapahtuva oppiminen linkittyvät joustavasti keskenään. Tulevaisuuden opetus tulee olla asiakaslähtöistä, osaamisperusteista ja työelämälähtöistä, jossa oppilas on keskiössä. Oppilaalle asiakkaana luodaan yksilöllinen opintopolku tutkinnon suorittamiseen.
Tämän opinnäytetyön tuloksena tehtiin pohjatyö toiminnan ja koulutuksen kehittämiselle reformin mukaisesti Vaasan ammattiopistolla.