Tekemällä oppii: Avaimia lauluyhtyeen opetukseen
Puolitaival, Tiina (2019)
Puolitaival, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139564
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu kahden päivän mittaisesta lauluyhtyeen workshopista ja sen ympärille rakentuvista teemoista. Opinnäytetyön nimi ”Tekemällä oppii” viittaa prosessiin, jossa haastan itseni lauluyhtyeen opetukseen kokemattomuudesta huolimatta. Teemoja ovat lauluyhtyeen ominaisuuksien pohtiminen, a cappellan historian käsittely, terveen äänenkäytön perusteet, ryhmän ohjaus ja ryhmän vaiheet, workshop-kokonaisuuden suunnittelu ja toteutus sekä lopuksi oma pohdinta toteutuksen onnistumisesta ja asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta. Työn tavoitteena oli tutkia lauluyhtyeen ja ryhmän johtamista sekä tuoda ilmi siinä huomioitavia asioita.
Tutkin opinnäytetyön aihetta alan kirjallisuuden sekä verkkodokumenttien avulla. Työskentelytilanne tapahtui neljän laulajan kanssa, joilla ei ollut aiempaa kokemusta yhtyeessä laulamisesta. Opetustilanteissa ja niiden äänitteiden avulla tein havaintoja oppimisesta ja oman opettajuuden kehittymisestä
Opinnäytetyöni ansiosta koen, että lauluyhtyeen ohjaajan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat muuntautumiskyky ja turvallisuuden tunteen luominen yhteiseen tilaan ja tekemiseen. Opin, että oppimistilanteiden huolellinen suunnittelu vie tekemistä hedelmällisesti eteenpäin. Ohjaaja voi omalla energiallaan vaikuttaa ryhmän sisällä vallitsevaan henkeen ja edistää ryhmän toimintaa. Pääasiallinen tehtävä on kuitenkin tuottaa iloa ja merkityksellisiä kokemuksia yhdessä tekemisen hauskuudesta.
Ammatillisessa mielessä työni merkitys kohdistuu erityisesti opettajaksi opiskelevien henkilöiden työllistymiseen. Voi tuntua haastavalta ottaa vastaan työtehtäviä, joista ei ole aikaisempaa kokemusta. Haluan opinnäytetyölläni kannustaa kaikkia tarttumaan erilaisiin työtehtäviin kokemuksen puutteesta huolimatta.
Tutkin opinnäytetyön aihetta alan kirjallisuuden sekä verkkodokumenttien avulla. Työskentelytilanne tapahtui neljän laulajan kanssa, joilla ei ollut aiempaa kokemusta yhtyeessä laulamisesta. Opetustilanteissa ja niiden äänitteiden avulla tein havaintoja oppimisesta ja oman opettajuuden kehittymisestä
Opinnäytetyöni ansiosta koen, että lauluyhtyeen ohjaajan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat muuntautumiskyky ja turvallisuuden tunteen luominen yhteiseen tilaan ja tekemiseen. Opin, että oppimistilanteiden huolellinen suunnittelu vie tekemistä hedelmällisesti eteenpäin. Ohjaaja voi omalla energiallaan vaikuttaa ryhmän sisällä vallitsevaan henkeen ja edistää ryhmän toimintaa. Pääasiallinen tehtävä on kuitenkin tuottaa iloa ja merkityksellisiä kokemuksia yhdessä tekemisen hauskuudesta.
Ammatillisessa mielessä työni merkitys kohdistuu erityisesti opettajaksi opiskelevien henkilöiden työllistymiseen. Voi tuntua haastavalta ottaa vastaan työtehtäviä, joista ei ole aikaisempaa kokemusta. Haluan opinnäytetyölläni kannustaa kaikkia tarttumaan erilaisiin työtehtäviin kokemuksen puutteesta huolimatta.