Aikaa kestävän artistibrändin rakentaminen aloittelevan bändin näkökulmasta
Ahonen, Johanna (2019)
Ahonen, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139486
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on avata, mistä asioista artistibrändi rakentuu ja millä edellytyksillä brändistä voi muodostua aikaa kestävä.
Tutkimuksessa selvitetään, millä konkreettisilla keinoilla artisti voi vaikuttaa oman brändinsä ylläpitoon ja kehittämiseen. Tutkimus pyrkii selvittämään myös, mitä ominaisuuksia ja minkälaisia resursseja ammattiartistina toimiminen alalle pyrkivältä vaatii. Brändäys mielletään yleisesti taidealoilla negatiiviseksi asiaksi, joten tutkimuksen tavoitteena on avata, miten brändiä voi kehittää ilman, että sitä teh-dään taiteen kustannuksella.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä teoreettisen aineiston tukena. Opinnäytetyössä hyödynnetään brändäystä yleisesti käsittelevää teoria-aineistoa ja sitä sovelletaan artistibrändin rakentamiseen. Teemahaastatteluiden tarkoituksena on kerätä aiheesta ajantasaista tietoa ja musiikkialan ammattilaisten kertomat konkreettiset esimerkit alalla toimivista artisteista havainnollistavat, miten monella eri tavalla artistibrändiä voidaan kehittää ja ylläpitää.
Opinnäytetyön lopussa artistibrändin rakentaminen esitetään vaiheittaisen mallin avulla. Mallissa kerrotaan vaihe vaiheelta, mistä asioista aloittelevan bändin brändi rakentuu ja miten uran aikana tehdyt valinnat saattavat vaikuttaa artistin brändiin. Vaiheittaisen mallin tarkoituksena on toimia ohjenuorana uransa alussa oleville artisteille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että menestyvien ja pitkän uran tehneiden artistien brändit erottuvat muista ja ovat kaikilta osin yhteneväisiä. Vaikka menestyvät artistibrändit ovat yksilöllisiä, vertaamalla niitä toisiinsa voidaan havaita, että brändien kehityskaarista löytyy yhtäläisyyksiä.
Tutkimuksessa selvitetään, millä konkreettisilla keinoilla artisti voi vaikuttaa oman brändinsä ylläpitoon ja kehittämiseen. Tutkimus pyrkii selvittämään myös, mitä ominaisuuksia ja minkälaisia resursseja ammattiartistina toimiminen alalle pyrkivältä vaatii. Brändäys mielletään yleisesti taidealoilla negatiiviseksi asiaksi, joten tutkimuksen tavoitteena on avata, miten brändiä voi kehittää ilman, että sitä teh-dään taiteen kustannuksella.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä teoreettisen aineiston tukena. Opinnäytetyössä hyödynnetään brändäystä yleisesti käsittelevää teoria-aineistoa ja sitä sovelletaan artistibrändin rakentamiseen. Teemahaastatteluiden tarkoituksena on kerätä aiheesta ajantasaista tietoa ja musiikkialan ammattilaisten kertomat konkreettiset esimerkit alalla toimivista artisteista havainnollistavat, miten monella eri tavalla artistibrändiä voidaan kehittää ja ylläpitää.
Opinnäytetyön lopussa artistibrändin rakentaminen esitetään vaiheittaisen mallin avulla. Mallissa kerrotaan vaihe vaiheelta, mistä asioista aloittelevan bändin brändi rakentuu ja miten uran aikana tehdyt valinnat saattavat vaikuttaa artistin brändiin. Vaiheittaisen mallin tarkoituksena on toimia ohjenuorana uransa alussa oleville artisteille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että menestyvien ja pitkän uran tehneiden artistien brändit erottuvat muista ja ovat kaikilta osin yhteneväisiä. Vaikka menestyvät artistibrändit ovat yksilöllisiä, vertaamalla niitä toisiinsa voidaan havaita, että brändien kehityskaarista löytyy yhtäläisyyksiä.