Palvelutuotannon kehittäminen : Miten parantaa suorituskyvyn edellytyksiä?
Saviranta, Silja (2019)
Saviranta, Silja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139391
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksena toteutetun kehittämishankkeen tavoitteena oli parantaa MPS Prewise Oy:n teknologiatiimin jäsenten suorituskyvyn edellytyksiä keskittymällä arjen rutiinien sujuvoittamiseen. Suorituskyvyn voidaan katsoa muodostuvan kaikista niistä tekijöistä, joiden varassa hyvä työsuoritus voi syntyä. Työhyvinvointiin vaikuttaa monet tekijät, mutta yhtenä merkittävänä tekijänä on työn sujuminen arjessa. Työnvirtauksen parantaminen oli siksi ensisijainen päämäärä teknologiatiimin arjen rutiinien sujuvoittamiseksi. Avainasemassa työn hyvässä virtauksessa ovat avoin tiedonkulku ja selkeät yhdessä sovitut toimintamallit. Kehittämistoimiin liittyvänä oletuksena oli, että keskittymällä työntekijöiden suorituskyvyn edellytysten parantamiseen, vaikuttaisi se pitkällä aikavälillä positiivisesti myös teknologiatiimin palvelutuotannon laatuun ja asiakastyytyväisyyteen.
Nykytilan selvittämisen ja lähtötilamittausten jälkeen tehtiin seitsemän kehittämissyklin aikana (11/2018-02/2019) parannuksia teknologiatiimin arjen rutiinien parantamiseksi. Parannusehdotusten suunnittelussa hyödynnettiin soveltuvaa laadunhallinnan ammattikirjallisuutta, kuten Lean, kohdeorganisaatiosta löytyvää dokumentaatiota sekä kollegojen haastatteluita ja yhteisiä työpajoja.
Kehittämissyklien jälkeen arvioitiin tehtyjen toimien vaikutusta. Muutoksen kohteena olleiden henkilöiden oman arvion mukaan, muutosta parempaan on tapahtunut, muun muassa toiminnan läpinäkyvyydessä sekä dokumentoinnissa, mikä on osaltaan parantanut suorituskyvyn edellytyksiä. Myös asiakastuen prosessien mittaustulokset vahvistavat, että toiminnassa on tapahtunut parannusta. Muutoksen pysyvyys pyritään varmistamaan jatkamalla kehittämistoimia ja asiakastuen prosessien seurantaa.
Tehdyt kehitystoimet keskittyivät pääsääntöisesti teknologiatiimin palvelutuotannon kehittämiseen asiakastuen toiminnan kannalta ja jatkotoimenpiteinä suositellaan kehitystoimien keskittämistä MPS Prewise Oy:n teknologian tekniseen hallintaan liittyen.
Nykytilan selvittämisen ja lähtötilamittausten jälkeen tehtiin seitsemän kehittämissyklin aikana (11/2018-02/2019) parannuksia teknologiatiimin arjen rutiinien parantamiseksi. Parannusehdotusten suunnittelussa hyödynnettiin soveltuvaa laadunhallinnan ammattikirjallisuutta, kuten Lean, kohdeorganisaatiosta löytyvää dokumentaatiota sekä kollegojen haastatteluita ja yhteisiä työpajoja.
Kehittämissyklien jälkeen arvioitiin tehtyjen toimien vaikutusta. Muutoksen kohteena olleiden henkilöiden oman arvion mukaan, muutosta parempaan on tapahtunut, muun muassa toiminnan läpinäkyvyydessä sekä dokumentoinnissa, mikä on osaltaan parantanut suorituskyvyn edellytyksiä. Myös asiakastuen prosessien mittaustulokset vahvistavat, että toiminnassa on tapahtunut parannusta. Muutoksen pysyvyys pyritään varmistamaan jatkamalla kehittämistoimia ja asiakastuen prosessien seurantaa.
Tehdyt kehitystoimet keskittyivät pääsääntöisesti teknologiatiimin palvelutuotannon kehittämiseen asiakastuen toiminnan kannalta ja jatkotoimenpiteinä suositellaan kehitystoimien keskittämistä MPS Prewise Oy:n teknologian tekniseen hallintaan liittyen.