Pakopelin sisällöntuotanto - case mahdoton tehtävä?
Meriläinen, Henna (2019)
Meriläinen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139380
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota toimivia työkaluja pakohuonepelien suunnittelusta kiinnostuneille ja antaa näkökulma toimivaan tuotantotyöskentelyyn. Opinnäytetyössäni tutkin onnistuneen pakopelin rakennetta ja tuottajan roolia sisällöntuotannossa käyttäen apunani Långin sipulimallia (2015) sekä Kortesuon viittä konkreettista pakohuoneen rakennuspalikkaa (2018).
Esimerkkitapauksena olen käyttänyt kesällä 2018 Hämeenlinnan kaupunginpuistossa järjestämääni Mahdoton tehtävä? -nimistä pakopeliä yhteistyössä Hämeenlinnan Uuden Kesäteatterin kanssa. Opinnäytetyön avulla olen kerännyt onnistuneeseen pakopeliin vaadittavat elementit sekä avannut tuottajan työn kuvaa pakopelituotannossa. Työssä kerron myös pakopelien historiasta, niiden rantautumisesta Suomeen sekä pohdin pakopelien menestyksen salaisuutta. Kerron myös pakopelituotannon suunnitteluprosessista vaiheittain käyttäen hyväksi tekemiäni pakohuonepelien edustajien haastatteluja.
Esimerkkitapauksena olen käyttänyt kesällä 2018 Hämeenlinnan kaupunginpuistossa järjestämääni Mahdoton tehtävä? -nimistä pakopeliä yhteistyössä Hämeenlinnan Uuden Kesäteatterin kanssa. Opinnäytetyön avulla olen kerännyt onnistuneeseen pakopeliin vaadittavat elementit sekä avannut tuottajan työn kuvaa pakopelituotannossa. Työssä kerron myös pakopelien historiasta, niiden rantautumisesta Suomeen sekä pohdin pakopelien menestyksen salaisuutta. Kerron myös pakopelituotannon suunnitteluprosessista vaiheittain käyttäen hyväksi tekemiäni pakohuonepelien edustajien haastatteluja.