Tien vauriotyypit ja korjausmenetelmät
Anttila, Aleksi (2019)
Anttila, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139374
Tiivistelmä
Suomen tieverkon kunto on huonontunut viime vuosien aikana huonon rahoituksen vuoksi. Tieverkko on merkittävä henkilöliikenteelle sekä elinkeinoelämän kuljetuksille. Teiden korjaustarve määritellään niiden palveluarvon sekä vaurioitumisen nopeuden perusteella. Teiden korjaamiseen on käytössä useita eri menetelmiä, jotka valitaan tapauskohtaisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Suomen tieverkon nykytilaan ja toimenpiteisiin, joita käytetään tieverkon ylläpitämiseen. Lisäksi työssä esitettiin esimerkkitapauksen avulla tien rakenteen parantaminen käytännön näkökulmasta. Esimerkkikohteena oli valtatie 21:n parantaminen välillä Kolari–Muonio.
Valtatie 21 on tärkeä kuljetusreitti, ja sillä on myös matkailutien status. Valtatie 21:n rakennetta parannettiin neljällä erilaisella korjausmenetelmällä, lisäksi tietä levennettiin. Työssä perehdyttiin kohteeseen tehtyihin parannustoimenpiteisiin sekä havainnoitiin korjaustöitä. Toimenpiteiden avulla saatiin parannettua tien routivaa rakennetta sekä lisättyä liikenneturvallisuutta. Tärkeimpänä havaintona esiin tuli pohjarakenteiden laadun vaikutus päällysteeseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Suomen tieverkon nykytilaan ja toimenpiteisiin, joita käytetään tieverkon ylläpitämiseen. Lisäksi työssä esitettiin esimerkkitapauksen avulla tien rakenteen parantaminen käytännön näkökulmasta. Esimerkkikohteena oli valtatie 21:n parantaminen välillä Kolari–Muonio.
Valtatie 21 on tärkeä kuljetusreitti, ja sillä on myös matkailutien status. Valtatie 21:n rakennetta parannettiin neljällä erilaisella korjausmenetelmällä, lisäksi tietä levennettiin. Työssä perehdyttiin kohteeseen tehtyihin parannustoimenpiteisiin sekä havainnoitiin korjaustöitä. Toimenpiteiden avulla saatiin parannettua tien routivaa rakennetta sekä lisättyä liikenneturvallisuutta. Tärkeimpänä havaintona esiin tuli pohjarakenteiden laadun vaikutus päällysteeseen.