Työelämässä tapahtuvan oppimisen kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Aro, Eija (2019)
Aro, Eija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139343
Tiivistelmä
Laki ammatillisesta koulutuksesta tuli voimaan vuoden 2018 alusta, jolloin lait yhdistettiin uudeksi sekä nuoria että aikuisia koskevaksi lainsäädännöksi. Samalla myös työelämässä tapahtuvaa oppimista uudistettiin, missä yhteydessä keskeisimpinä toimenpiteinä oli kehittää työelämässä oppimisen prosessia reformin mukaiseksi joko koulutus- tai oppisopimuksella.
Tässä työssä pyrittiin kehittämään työelämässä tapahtuvaa oppimista palvelumuotoilun avulla. Kehittämistyö suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena yhteistyössä tutkijan ja Parasta palvelua -toimijoiden kanssa, ja sen tarkoituksena oli luoda yhteneväinen palvelupolku työelämässä tapahtuvaan oppimiseen. Kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua ja sen keinoja asiakasymmärryksen hankkimiseen osallistamalla siihen työpajoissa opettajia ja työelämän edustajia sekä palvelutarinan muodossa tehdyillä kyselyillä opiskelijoita ja työpaikkaohjaajia. Työelämässä tapahtuvan oppimisen toimintaympäristöä käsiteltiin opiskelijan henkilökohtaistamisen, oppimisen, ohjauksen ja tutkinnon suorittamisen sekä arvioinnin näkökulmasta.
Työpajoissa sekä kyselyissä saatiin tietoa työpaikalla tapahtuvan oppimisen nykytilasta, ongelmakohdista sekä niihin liittyviä kehittämisehdotuksia. Kerättyjen asiakasymmärrysten pohjalta syntyi työelämässä oppimisen palvelulupaus, joka pyrkii vastaamaan niin toimeksiantajan, työelämän kuin opiskelijoidenkin tarpeisiin.
Tässä työssä pyrittiin kehittämään työelämässä tapahtuvaa oppimista palvelumuotoilun avulla. Kehittämistyö suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena yhteistyössä tutkijan ja Parasta palvelua -toimijoiden kanssa, ja sen tarkoituksena oli luoda yhteneväinen palvelupolku työelämässä tapahtuvaan oppimiseen. Kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua ja sen keinoja asiakasymmärryksen hankkimiseen osallistamalla siihen työpajoissa opettajia ja työelämän edustajia sekä palvelutarinan muodossa tehdyillä kyselyillä opiskelijoita ja työpaikkaohjaajia. Työelämässä tapahtuvan oppimisen toimintaympäristöä käsiteltiin opiskelijan henkilökohtaistamisen, oppimisen, ohjauksen ja tutkinnon suorittamisen sekä arvioinnin näkökulmasta.
Työpajoissa sekä kyselyissä saatiin tietoa työpaikalla tapahtuvan oppimisen nykytilasta, ongelmakohdista sekä niihin liittyviä kehittämisehdotuksia. Kerättyjen asiakasymmärrysten pohjalta syntyi työelämässä oppimisen palvelulupaus, joka pyrkii vastaamaan niin toimeksiantajan, työelämän kuin opiskelijoidenkin tarpeisiin.