3D-hahmoanimaation luominen mainostukseen ja sen tehokkuuden mittaaminen
Huttunen, Veikka (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena oli tutustua ammattimaiseen 3D-animaation työnkulkuun, käyttää tuotettua animaatiota mainoskampanjassa ja analysoida kampanjan tuloksia mainostuksen tehokkuuden parantamiseksi tulevaisuudessa. Mainostus ja markkinointi on elintärkeää peliyrityksille, ja se laiminlyödään liian usein. Käyttäjienhankinta on strategia, jonka tarkoituksena on vakuuttaa yleisö käyttämään tarjottavaa tuotetta ja tätä kautta kasvattaa uusien käyttäjien määrää.
Ennen animaatioprojektin aloittamista oli tärkeää määritellä käytettävät työmetodit sekä ohjelmistot. Tavoitteet ja rajoitteet tuli myös määritellä ja ideoida ja suunnitella animaatioita niiden mukaan. Animaatioiden suunnittelussa voitiin hyödyntää pienikokoisia, luonnosmaisia kuvakäsikirjoituksia. Multi-Pass Rendering and Compositing -työnkulku on ammattimainen strategia laadukkaan animaation luomiseen. Jotta tätä työnkulkua voitiin seurata, tuli käytössä olla vähintään ohjelmistot, joita voitiin käyttää 3D-animaation tuottamiseen sekä visuaalisten tehosteiden luomiseen. Tuotettua animaatiota käytettiin testikampanjassa, josta kerättyä dataa voidaan käyttää mainoskampanjoiden tehokkuuden optimoimiseen tulevaisuudessa.
Animaation lisääminen mainosvideon alkuun ei lisännyt videon tehokkuutta. Testikampanjassa oli kuitenkin niin vähän variantteja, että muita kuin tapauskohtaisia johtopäätöksiä animaatioiden tehokkuudesta ei voitu vetää. Tapauksemme huonoon tehokkuuteen vaikutti animaation laatu sekä se, että mainosvideon kokonaisuutta ei oltu suunniteltu animaation ympärille.
Ennen animaatioprojektin aloittamista oli tärkeää määritellä käytettävät työmetodit sekä ohjelmistot. Tavoitteet ja rajoitteet tuli myös määritellä ja ideoida ja suunnitella animaatioita niiden mukaan. Animaatioiden suunnittelussa voitiin hyödyntää pienikokoisia, luonnosmaisia kuvakäsikirjoituksia. Multi-Pass Rendering and Compositing -työnkulku on ammattimainen strategia laadukkaan animaation luomiseen. Jotta tätä työnkulkua voitiin seurata, tuli käytössä olla vähintään ohjelmistot, joita voitiin käyttää 3D-animaation tuottamiseen sekä visuaalisten tehosteiden luomiseen. Tuotettua animaatiota käytettiin testikampanjassa, josta kerättyä dataa voidaan käyttää mainoskampanjoiden tehokkuuden optimoimiseen tulevaisuudessa.
Animaation lisääminen mainosvideon alkuun ei lisännyt videon tehokkuutta. Testikampanjassa oli kuitenkin niin vähän variantteja, että muita kuin tapauskohtaisia johtopäätöksiä animaatioiden tehokkuudesta ei voitu vetää. Tapauksemme huonoon tehokkuuteen vaikutti animaation laatu sekä se, että mainosvideon kokonaisuutta ei oltu suunniteltu animaation ympärille.