Modifiering av framdrivningssystem på M/S Skarven
Fagerström, Patrik; Fredriksen, Joel (2019)
Fagerström, Patrik
Fredriksen, Joel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109077
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka möjliga inbesparingar vid installation av
axelgeneratorer/elmotorer ombord på M/S Skarven. Fartygets nuvarande tidtabell har
orsakat att det båda huvudmaskinerna som är i drift belastas väldigt lågt vilket ger en
ogynnsam bränsleförbrukning. Funktionen med systemet som undersökts är att det ska
möjliggöra att driften sköts med endast en av huvudmaskinerna, vilket skulle ge en högre
belastning och således en mer ekonomisk bränsleförbrukning.
Lönsamheten med att investera i systemet ska komma i form av minskade utsläpp, ökad
redundans och ekonomiska inbesparingar. Huruvida inbesparingarna resulterar i vinst eller förlust måste man också ta i beaktande miljöaspekten och en ökad redundans som kan ge en tillräckligt stor kompensation om det skulle vissa sig att inbesparingen inte täcker investeringen.
Genom ta del av statistik som förts ombord, praktiska mätningar och beräkningar har vi
framfört hur förbrukning, utsläpp, drifttimmar och service kommer att minska. Vi har även
fört en aktiv diskussion med den tekniska avdelningen på Landskapsregeringen, Wärtsilä
och personalen ombord på fartyget för att få information och synpunkter.
Vi har kommit fram till att inbesparingar kommer att kunna göras inom alla områden men
vi kan inte ta ställning till huruvida detta skulle var lönsamt eftersom vi inte fått ta del av
investeringskostnaderna för installationen.
axelgeneratorer/elmotorer ombord på M/S Skarven. Fartygets nuvarande tidtabell har
orsakat att det båda huvudmaskinerna som är i drift belastas väldigt lågt vilket ger en
ogynnsam bränsleförbrukning. Funktionen med systemet som undersökts är att det ska
möjliggöra att driften sköts med endast en av huvudmaskinerna, vilket skulle ge en högre
belastning och således en mer ekonomisk bränsleförbrukning.
Lönsamheten med att investera i systemet ska komma i form av minskade utsläpp, ökad
redundans och ekonomiska inbesparingar. Huruvida inbesparingarna resulterar i vinst eller förlust måste man också ta i beaktande miljöaspekten och en ökad redundans som kan ge en tillräckligt stor kompensation om det skulle vissa sig att inbesparingen inte täcker investeringen.
Genom ta del av statistik som förts ombord, praktiska mätningar och beräkningar har vi
framfört hur förbrukning, utsläpp, drifttimmar och service kommer att minska. Vi har även
fört en aktiv diskussion med den tekniska avdelningen på Landskapsregeringen, Wärtsilä
och personalen ombord på fartyget för att få information och synpunkter.
Vi har kommit fram till att inbesparingar kommer att kunna göras inom alla områden men
vi kan inte ta ställning till huruvida detta skulle var lönsamt eftersom vi inte fått ta del av
investeringskostnaderna för installationen.