Sustainable Transportation's Value to the End-Customer
Mäkelä, Heini (2019)
Mäkelä, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109053
Tiivistelmä
Sustainable development in its many forms has gained an ever-increasing role in the business decisions of modern companies. As the end-customers of different products and services want to know in more depth what they are both supporting and paying for, companies need to be more open about their processes and show continuous willingness to develop their practices.
Transportation has created a major share of the emissions that are one of the biggest causes behind climate change. The development of transportation modes and services has established its place as an important part of sustainable development and green logistics practices.
A study was conducted to answer the following question: What is the value of green transportation to the end-customer? The two supporting questions provided the subject with the viewpoints of transportation’s visibility and marketability to the end-customers.
The theoretical basis was divided into three categories: Sustainable development, transportation and marketing. These categories were directly connected to the viewpoints the study was based on.
The study was conducted using qualitative research, a case study and a survey, which supported the viewpoint on the end-customers. The study methods, and the findings gained from them, were then combined to answer the research questions.
The results answered the research questions. Furthermore, the results provided insight into the current state of transportation’s value for companies, logistics professionals and the end-customers of these services. Kestävä kehitys monissa muodoissaan on saavuttanut jatkuvasti kasvavan aseman nykyaikaisten yritysten päätöksenteossa. Samalla kun tuotteiden ja palveluiden loppuasiakkaat haluavat tietää tarkemmin mitä he tukevat ja mistä maksavat, yritysten täytyy olla avoimempia menetelmistään ja näyttää jatkuvaa halukkuutta kehittää toimintaansa.
Kuljetukset ovat saaneet aikaan merkittävän osan päästöistä, jotka ovat yksi suurimmista syistä ilmastonmuutokseen. Kuljetusmuotojen ja -palveluiden kehittäminen on vakiinnuttanut paikkansa tärkeänä osana kestävää kehitystä ja vihreää logistista toimintaa.
Tutkimus toteutettiin, jotta saataisiin vastaus seuraavaan kysymykseen: Mikä on vihreiden kuljetusten arvo loppuasiakkaalle? Kaksi tukevaa kysymystä lisäsivät aiheeseen näkökulmat kuljetusten näkyvyydestä ja markkinoitavuudesta loppuasiakkaille.
Teoreettinen pohja jaettiin kolmeen kategoriaan: Kestävä kehitys, kuljetukset ja markkinointi. Nämä kategoriat liittyivät suoraan näkökulmiin, joihin tutkimus perustui.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusta, tapaustutkimusta sekä kyselyä, joka tuki näkökulmaa loppuasiakkaista. Tutkimustavat ja niillä tehdyt löydökset yhdistettiin tutkimuskysymyksiin vastatessa.
Tulokset vastasivat tutkimuskysymyksiin. Tämän lisäksi tulokset tarjosivat näkemyksen kuljetusten arvon nykytilanteesta yrityksille, logistiikan ammattilaisille ja palveluiden loppuasiakkaille.
Transportation has created a major share of the emissions that are one of the biggest causes behind climate change. The development of transportation modes and services has established its place as an important part of sustainable development and green logistics practices.
A study was conducted to answer the following question: What is the value of green transportation to the end-customer? The two supporting questions provided the subject with the viewpoints of transportation’s visibility and marketability to the end-customers.
The theoretical basis was divided into three categories: Sustainable development, transportation and marketing. These categories were directly connected to the viewpoints the study was based on.
The study was conducted using qualitative research, a case study and a survey, which supported the viewpoint on the end-customers. The study methods, and the findings gained from them, were then combined to answer the research questions.
The results answered the research questions. Furthermore, the results provided insight into the current state of transportation’s value for companies, logistics professionals and the end-customers of these services.
Kuljetukset ovat saaneet aikaan merkittävän osan päästöistä, jotka ovat yksi suurimmista syistä ilmastonmuutokseen. Kuljetusmuotojen ja -palveluiden kehittäminen on vakiinnuttanut paikkansa tärkeänä osana kestävää kehitystä ja vihreää logistista toimintaa.
Tutkimus toteutettiin, jotta saataisiin vastaus seuraavaan kysymykseen: Mikä on vihreiden kuljetusten arvo loppuasiakkaalle? Kaksi tukevaa kysymystä lisäsivät aiheeseen näkökulmat kuljetusten näkyvyydestä ja markkinoitavuudesta loppuasiakkaille.
Teoreettinen pohja jaettiin kolmeen kategoriaan: Kestävä kehitys, kuljetukset ja markkinointi. Nämä kategoriat liittyivät suoraan näkökulmiin, joihin tutkimus perustui.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusta, tapaustutkimusta sekä kyselyä, joka tuki näkökulmaa loppuasiakkaista. Tutkimustavat ja niillä tehdyt löydökset yhdistettiin tutkimuskysymyksiin vastatessa.
Tulokset vastasivat tutkimuskysymyksiin. Tämän lisäksi tulokset tarjosivat näkemyksen kuljetusten arvon nykytilanteesta yrityksille, logistiikan ammattilaisille ja palveluiden loppuasiakkaille.