Huolen puheeksi otto dialogisin menetelmin lastenneuvolassa
Haapaniemi, Maarit (2019)
Haapaniemi, Maarit
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109038
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää simulaatio tilanne lastenneuvolan työntekijöille ja pitää esitelmä huolen puheeksi otosta dialogisin menetelmin. Harjoituksen lisäksi tuotoksena toimii Power-Point dia esitys, jonka työntekijät saivat digitaalisena versiona itselleen.
Simulaation tavoitteena oli, että neuvolan työntekijät saavat mahdollisuuden harjoitella käytännössä huolen puheeksi ottoa dialogisin menetelmin. Lisäksi tavoitteina olivat hiljaisen tiedon leviäminen ja dialogisen menetelmän tietoisempi käyttäminen asiakas kohtaamisissa ja työyhteisössä.
Valitsin opinnäytetyön toteutustavaksi toiminnallisen opinnäytetyön. Aikaisempien tutkimusten mukaan työntekijät ovat ilmaisseet huolen puheeksi otto koulutuksen tarpeellisuudesta. Asiakkaat ovat kokeneet, etteivät ole saaneet riittävästi emotionaalista tukea, eikä heitä ole kuultu tarpeeksi. Teorian yhdistäminen käytäntöön onnistuu parhaiten harjoittelemalla asiakastilannetta käytännössä. Teoria osuudessa käsittelin: huolen määrittelyä, huolen vyöhykkeitä, ennakointia, varhaista puuttumista, sopivasti toisin toimimista, dialogista menetelmää ja hyvien käytäntöjen dialogia.
Simulaatio harjoitukseen osallistui seitsemän terveydenhoitajaa. Harjoitus onnistui hyvin. Simulaatio näyttelijät saivat luotua aidon tuntuisen asiakas tilanteen. Neuvolan työntekijät kokivat, että he saivat vahvistusta omaan työhönsä ja keinoja dialogin toteuttamiselle. Harjoituksessa tuli hyvin esille kuuntelemisen tärkeys ja tunteella että tulee kuulluksi. Pitämässäni Power-Point esityksessä yhdistin teoriaa käytäntöön käyttämällä esimerkkinä simulaatio harjoitusta.
Simulaation tavoitteena oli, että neuvolan työntekijät saavat mahdollisuuden harjoitella käytännössä huolen puheeksi ottoa dialogisin menetelmin. Lisäksi tavoitteina olivat hiljaisen tiedon leviäminen ja dialogisen menetelmän tietoisempi käyttäminen asiakas kohtaamisissa ja työyhteisössä.
Valitsin opinnäytetyön toteutustavaksi toiminnallisen opinnäytetyön. Aikaisempien tutkimusten mukaan työntekijät ovat ilmaisseet huolen puheeksi otto koulutuksen tarpeellisuudesta. Asiakkaat ovat kokeneet, etteivät ole saaneet riittävästi emotionaalista tukea, eikä heitä ole kuultu tarpeeksi. Teorian yhdistäminen käytäntöön onnistuu parhaiten harjoittelemalla asiakastilannetta käytännössä. Teoria osuudessa käsittelin: huolen määrittelyä, huolen vyöhykkeitä, ennakointia, varhaista puuttumista, sopivasti toisin toimimista, dialogista menetelmää ja hyvien käytäntöjen dialogia.
Simulaatio harjoitukseen osallistui seitsemän terveydenhoitajaa. Harjoitus onnistui hyvin. Simulaatio näyttelijät saivat luotua aidon tuntuisen asiakas tilanteen. Neuvolan työntekijät kokivat, että he saivat vahvistusta omaan työhönsä ja keinoja dialogin toteuttamiselle. Harjoituksessa tuli hyvin esille kuuntelemisen tärkeys ja tunteella että tulee kuulluksi. Pitämässäni Power-Point esityksessä yhdistin teoriaa käytäntöön käyttämällä esimerkkinä simulaatio harjoitusta.