Nuorten kokemuksia koulussa annetusta seksuaalikasvatuksesta- Kirjallisuuskatsaus
Pietilä, Anita; Savikoski, Anni (2019)
Pietilä, Anita
Savikoski, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098932
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatuksella tarkoitetaan seksuaalisuuteen liittyvän tiedon, opetuksen, tunteiden, sosiaalisuuden, vuorovaikutuksen ja fyysisten näkökohtien oppimista ja palveluiden tarjoamista. Lasten ja nuorten kohdalla seksuaalikasvatuksen tavoitteena on tukea ja suojella seksuaalista kehitystä. Seksuaalisuus on tärkeä osa ihmisen yleistä hyvinvointia. Seksuaalikasvatus kuuluu seksuaaliterveyden edistämiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kirjallisuuden mukaan, millaisia kokemuksia nuorilla on koulussa annetusta seksuaalikasvatuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa uutta tietoa terveydenhoitotyön ammattilaisille nuorten seksuaalisuudesta ja siitä, kuinka nuoret kokevat saavansa seksuaalikasvatusta.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksessa etsittiin näkökulmia siitä, miten aihetta on aikaisemmin tutkittu ja miten opinnäytetyö liittyy jo olemassa oleviin tutkimuksiin. Aineistoksi valittiin 8 tutkimusartikkelia, joista seitsemän oli englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Aineisto käännettiin, pelkistettiin ja ryhmiteltiin pääluokiksi. Aihekokonaisuudet vastasivat tutkimuskysymyksiin ja opinnäytetyön tarkoitukseen. Aineistoksi valitut tutkimusartikkelit kirjattiin ja numeroitiin järjestysnumeroin erilliseen taulukkoon.
Tuloksien perusteella selvisi, että nuoret kokevat seksuaalikasvatuksen sisällössä ja toteutuksessa olevan kehitettävää. Seksuaalikasvatuksessa käytettäviin opetusmetodeihin ja taitoihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja nuoret toivovat seksuaalikasvatuksen olevan monipuolisempaa ja laadukkaampaa. Lisäksi näyttää siltä, että nuoret kokevat seksuaalikasvatuksen sisällöllä ja seksuaalikasvattajan positiivisilla ominaisuuksilla olevan merkitystä.
Tulevaisuudessa seksuaalikasvatuksen toteutumista, sisältöä ja määrää tulisi tutkia Suomessa, jotta pystytään kehittämään sekä tarjoamaan seksuaalikasvatusta sekä laadukkaita seksuaaliterveyden edistämisen palveluita nuorille oikea aikaisesti. Lisäksi seksuaalikasvattajien kouluttamiseen tulisi panostaa laadukkaan seksuaalikasvatuksen varmistamiseksi opettajakoulutuksessa sekä terveydenhoitajien koulutusohjelmassa.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksessa etsittiin näkökulmia siitä, miten aihetta on aikaisemmin tutkittu ja miten opinnäytetyö liittyy jo olemassa oleviin tutkimuksiin. Aineistoksi valittiin 8 tutkimusartikkelia, joista seitsemän oli englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Aineisto käännettiin, pelkistettiin ja ryhmiteltiin pääluokiksi. Aihekokonaisuudet vastasivat tutkimuskysymyksiin ja opinnäytetyön tarkoitukseen. Aineistoksi valitut tutkimusartikkelit kirjattiin ja numeroitiin järjestysnumeroin erilliseen taulukkoon.
Tuloksien perusteella selvisi, että nuoret kokevat seksuaalikasvatuksen sisällössä ja toteutuksessa olevan kehitettävää. Seksuaalikasvatuksessa käytettäviin opetusmetodeihin ja taitoihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja nuoret toivovat seksuaalikasvatuksen olevan monipuolisempaa ja laadukkaampaa. Lisäksi näyttää siltä, että nuoret kokevat seksuaalikasvatuksen sisällöllä ja seksuaalikasvattajan positiivisilla ominaisuuksilla olevan merkitystä.
Tulevaisuudessa seksuaalikasvatuksen toteutumista, sisältöä ja määrää tulisi tutkia Suomessa, jotta pystytään kehittämään sekä tarjoamaan seksuaalikasvatusta sekä laadukkaita seksuaaliterveyden edistämisen palveluita nuorille oikea aikaisesti. Lisäksi seksuaalikasvattajien kouluttamiseen tulisi panostaa laadukkaan seksuaalikasvatuksen varmistamiseksi opettajakoulutuksessa sekä terveydenhoitajien koulutusohjelmassa.