Aurea Mentis - Visuaalinen identiteetti metallin pelikentillä
Leppäaho, Sami (2019)
Leppäaho, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098828
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä luotiin lahtelaiselle heavy-bändille, Aurea Mentisille visuaalinen identiteetti. Bändistä haluttiin luoda kiinnostava myös musiikin ulkopuolella, joka tarkoitti visuaalisen ilmeen määrittämistä mainonnan- ja bändin tuotteiden valmistusta varten.
Bändille suunniteltiin uusi logo, tunnuselementtejä, värimaailma, sekä typografia. Lopputuloksesta syntyi kokonaisuus, jonka yhdistää metallimusiikkiin, mutta sisältää stereotypiseltä kannalta vaihtoehtoisia ratkaisuja. Työn teoriaosuudessa avattiin tietoutta
heavy metallin synnystä, kulttuurista ja visuaalisuudesta. Visuaalisen identiteetin ajatusmallia avattiin kirjallisin lähtein, ennen työn taiteellista osuutta.
Produktio-osuudessa suunniteltu materiaali esitettiin yksityiskohtaisesti, ja niiden suunnitteluratkaisut jäsennettiin lukijalle. Syntyi värien, muotojen ja tekstuurien kirjo, joiden avulla käyttötarpeista riippuen Aurea Mentis pystyy tulevaisuudessa rakentamaan brändiään uskottavasti.
Visuaalisen identiteettisuunnittelun tavoitteena oli, että Aurea Mentisillä on avaimet luoda graafista aineistoa, jonka katsoja pystyy yhdistämään bändiin ja täten luomaan syvempiä mielikuvia musiikista.
Bändille suunniteltiin uusi logo, tunnuselementtejä, värimaailma, sekä typografia. Lopputuloksesta syntyi kokonaisuus, jonka yhdistää metallimusiikkiin, mutta sisältää stereotypiseltä kannalta vaihtoehtoisia ratkaisuja. Työn teoriaosuudessa avattiin tietoutta
heavy metallin synnystä, kulttuurista ja visuaalisuudesta. Visuaalisen identiteetin ajatusmallia avattiin kirjallisin lähtein, ennen työn taiteellista osuutta.
Produktio-osuudessa suunniteltu materiaali esitettiin yksityiskohtaisesti, ja niiden suunnitteluratkaisut jäsennettiin lukijalle. Syntyi värien, muotojen ja tekstuurien kirjo, joiden avulla käyttötarpeista riippuen Aurea Mentis pystyy tulevaisuudessa rakentamaan brändiään uskottavasti.
Visuaalisen identiteettisuunnittelun tavoitteena oli, että Aurea Mentisillä on avaimet luoda graafista aineistoa, jonka katsoja pystyy yhdistämään bändiin ja täten luomaan syvempiä mielikuvia musiikista.