Taapero goes digi: Vauvakirja digitaalisena leluna
Huhta, Raita (2019)
Huhta, Raita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098826
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin 1–3-vuotiaiden digitaaliseen leikkiin varhaiskasvatuksellisesta
näkökulmasta ja esiteltiin iPad-tabletille suunniteltu sovelluskonsepti,
joka yhdistää digitaalisen lelun ja perinteisen vauvakirjan. Idea
sovellukselle syntyi, kun markkinoilta ei löytynyt sovellusta, joka ottaisi perheiden
kuvavirran haltuun ja tuottaisi siitä jotain pysyvää, kehittävää ja turvallista
tapaa tutustuttaa taaperot digitaaliseen maailmaan oman tarinansa kautta.
Työn alussa tutkittiin mitä kysymyksiä, huolia ja mahdollisuuksia liittyy
pienten lasten digitaaliseen leikkiin ja millaisia sovelluksia on samalle kohderyhmälle
jo tarjolla. Keskeisimpien tuloksien mukaan, älylaitteita ei suositella
alle kaksivuotiaille, mutta samaan aikaan kohtuudella ja yhdessä käytettynä
laitteisiin voi tutustua, kun vanhemmat katsovat sen sopivaksi. Suoranaista
haittaa lapsille älylaitteista itsessään ei ole, vaan kyse on enemmän mitä sisältöä
laitteilla kulutetaan.
Opinnäytetyö esittelee sovelluskonseptin, joka toimii digitaalisena vauvakirjana,
mutta samaan aikaan tarjoaa myös enemmän hyödyntäen digitaalisuuden
suomia mahdollisuuksia. Sovelluksessa lapsen on mahdollista oman
tarinansa lisäksi katsella kuvia lähimmäisistään ja arvuutella salaperäisissä
kuvissa, että kenen sylissä on. Suunnittelussa lähtökohta oli huomioida lapset
ja heidän erityispiirteensä digitaalisen sisällön kuluttajina.
näkökulmasta ja esiteltiin iPad-tabletille suunniteltu sovelluskonsepti,
joka yhdistää digitaalisen lelun ja perinteisen vauvakirjan. Idea
sovellukselle syntyi, kun markkinoilta ei löytynyt sovellusta, joka ottaisi perheiden
kuvavirran haltuun ja tuottaisi siitä jotain pysyvää, kehittävää ja turvallista
tapaa tutustuttaa taaperot digitaaliseen maailmaan oman tarinansa kautta.
Työn alussa tutkittiin mitä kysymyksiä, huolia ja mahdollisuuksia liittyy
pienten lasten digitaaliseen leikkiin ja millaisia sovelluksia on samalle kohderyhmälle
jo tarjolla. Keskeisimpien tuloksien mukaan, älylaitteita ei suositella
alle kaksivuotiaille, mutta samaan aikaan kohtuudella ja yhdessä käytettynä
laitteisiin voi tutustua, kun vanhemmat katsovat sen sopivaksi. Suoranaista
haittaa lapsille älylaitteista itsessään ei ole, vaan kyse on enemmän mitä sisältöä
laitteilla kulutetaan.
Opinnäytetyö esittelee sovelluskonseptin, joka toimii digitaalisena vauvakirjana,
mutta samaan aikaan tarjoaa myös enemmän hyödyntäen digitaalisuuden
suomia mahdollisuuksia. Sovelluksessa lapsen on mahdollista oman
tarinansa lisäksi katsella kuvia lähimmäisistään ja arvuutella salaperäisissä
kuvissa, että kenen sylissä on. Suunnittelussa lähtökohta oli huomioida lapset
ja heidän erityispiirteensä digitaalisen sisällön kuluttajina.