Palveluorganisaation brändin vahvistaminen sisäisellä viestinnällä
Tenhunen, Kirsi (2019)
Tenhunen, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098662
Tiivistelmä
Brändi on tärkeä osa yritystä erityisesti kilpaillulla IT-alalla. Brändin rakennuksessa tärkeää on luoda kaikille sen kannalta tärkeille yrityksen sisäisille sidosryhmille hyvä ymmärrys ja varmuus toimia brändin mukaisesti. Erityisesti palveluyrityksissä työntekijöiden viestintä ja toiminta vaikuttavat siihen, miten asiakkaat kokevat brändin.
Brändi rakentuu asiakkaiden mielikuvasta, johon voidaan vaikuttaa yrityksen viestinnällä. Vahva brändi on johdonmukainen ja luotettava, ja yrityksen arvoihin ja brändiin sitoutuneet työntekijät ovat motivoituneita viestimään brändin mukaisella tavalla. Työntekijöiden sitoutumiseen voidaan vaikuttaa sisäisellä markkinoinnilla, osallistamalla työntekijöitä päätöksentekoon ja huolehtimalla, että heillä on ajantasainen tieto yrityksen brändistä, valinnoista ja strategiasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yrityksen sisäistä brändiviestintää. Työ tehtiin toimeksiantona eteläsuomalaiselle IT-palveluyritykselle, jonka brändiä on uudistettu vuonna 2018.
Nykytilan kartoittamiseksi haastateltiin yrityksen työntekijöitä, erityisesti ohjelmistokehittäjiä ja selvitettiin, miten yrityksen sisällä viestittiin brändistä. Haastatteluista kävi ilmi, että brändituntemus oli vaihtelevaa, ja erityisesti työntekijät, jotka olivat aloittaneet yrityksessä brändiuudistuksen jälkeen, toivoivat saavansa enemmän tietoa brändistä. Ohjelmistokehittäjät kokivat brändin etäiseksi markkinoinnin jutuksi, jota on vaikea soveltaa omaan työhön.
Työn tuotoksena yritykselle syntyi uusi sisäisen brändiviestinnän suunnitelma, jonka tavoitteena on rakentaa brändin vahvuutta ja ymmärrettävyyttä yrityksen työntekijöiden keskuudessa. Suunnitelman tavoitteena on kattaa brändin kannalta olennaiset sidosryhmät johdonmukaisella, jatkuvalla ja monipuolisella viestinnällä.
Yrityksen sisäisen brändiviestinnän suunnitelmassa keskeistä oli useampien henkilöiden ja johtoryhmän osallistaminen sisäiseen brändiviestintään, jotta brändi voitiin esittää ohjelmistokehittäjille ymmärrettävässä muodossa. Viestintäkertojen määrää ja viestinnän monipuolisuutta lisättiin viestinnän sisäistämisen parantamiseksi.
Työ koostuu tietoperustasta, jossa käsitellään brändiä, brändiviestintää, organisaatioviestintää, muutosviestintää sekä Lean- ja Six Sigma -menetelmiä, yrityksen sisäisen brändivies-tinnän kehittämisetä Lean Six Sigma -menetelmän ja organisaatio- sekä brändiviestinnän avulla sekä pohdinnasta.
Brändi rakentuu asiakkaiden mielikuvasta, johon voidaan vaikuttaa yrityksen viestinnällä. Vahva brändi on johdonmukainen ja luotettava, ja yrityksen arvoihin ja brändiin sitoutuneet työntekijät ovat motivoituneita viestimään brändin mukaisella tavalla. Työntekijöiden sitoutumiseen voidaan vaikuttaa sisäisellä markkinoinnilla, osallistamalla työntekijöitä päätöksentekoon ja huolehtimalla, että heillä on ajantasainen tieto yrityksen brändistä, valinnoista ja strategiasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yrityksen sisäistä brändiviestintää. Työ tehtiin toimeksiantona eteläsuomalaiselle IT-palveluyritykselle, jonka brändiä on uudistettu vuonna 2018.
Nykytilan kartoittamiseksi haastateltiin yrityksen työntekijöitä, erityisesti ohjelmistokehittäjiä ja selvitettiin, miten yrityksen sisällä viestittiin brändistä. Haastatteluista kävi ilmi, että brändituntemus oli vaihtelevaa, ja erityisesti työntekijät, jotka olivat aloittaneet yrityksessä brändiuudistuksen jälkeen, toivoivat saavansa enemmän tietoa brändistä. Ohjelmistokehittäjät kokivat brändin etäiseksi markkinoinnin jutuksi, jota on vaikea soveltaa omaan työhön.
Työn tuotoksena yritykselle syntyi uusi sisäisen brändiviestinnän suunnitelma, jonka tavoitteena on rakentaa brändin vahvuutta ja ymmärrettävyyttä yrityksen työntekijöiden keskuudessa. Suunnitelman tavoitteena on kattaa brändin kannalta olennaiset sidosryhmät johdonmukaisella, jatkuvalla ja monipuolisella viestinnällä.
Yrityksen sisäisen brändiviestinnän suunnitelmassa keskeistä oli useampien henkilöiden ja johtoryhmän osallistaminen sisäiseen brändiviestintään, jotta brändi voitiin esittää ohjelmistokehittäjille ymmärrettävässä muodossa. Viestintäkertojen määrää ja viestinnän monipuolisuutta lisättiin viestinnän sisäistämisen parantamiseksi.
Työ koostuu tietoperustasta, jossa käsitellään brändiä, brändiviestintää, organisaatioviestintää, muutosviestintää sekä Lean- ja Six Sigma -menetelmiä, yrityksen sisäisen brändivies-tinnän kehittämisetä Lean Six Sigma -menetelmän ja organisaatio- sekä brändiviestinnän avulla sekä pohdinnasta.