Huoneistoremonttien LVIS-töiden palvelumallin kehitys
Kinnunen, Vincent (2019)
Kinnunen, Vincent
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098659
Tiivistelmä
Insinöörityössä aiheena ja tavoitteena oli kehittää ja kuvata palvelumalli. Kehitettävä palvelumalli on toimintamalli, jota käytetään tukena LVIS-töiden suorituksessa. Palvelumallin mukaiset työkohteet ovat suurten vuokra-asuntoja tarjoavien yritysten omistuksessa olevia asuinhuoneistoja, joihin tehdään jatkuvasti erilaisia saneeraustöitä. Saneerattavat asuinhuoneistot vanhenevat jatkuvasti, ja niiden kunnossapitokorjaus on jatkuvaa ja saneerattavia kohteita on määrällisesti paljon.
Palvelumallin tavoite on vakiinnuttaa tietty toimintatapa, jolla saneerauskohteiden LVIS-työt voidaan suorittaa kustannustehokkaasti, turvallisesti ja käyttäen työvoimaresurssia tehokkaasti. Palvelumalli käsittelee lähinnä saneerauskohteiden sähkötöiden suoritusta, mutta palvelumallia käytetään myös LVI-töiden suorituksessa. Palvelumallin pääosapuolet ovat tilaaja, rakennusurakoitsija ja LVIS-urakoitsija. Palvelumallin toiminta edellyttää kaikilta osapuolilta sovittujen toiminta tapojen mukaista toimintaa.
Palvelumallin kehittämisen tavoite oli luoda huoneistosaneerauskohteiden LVIS-töihin keskittynyt oma yksikkö. Tavoitteena oli vähentää myös yrityksen muiden yksiköiden työmäärää keskittämällä huoneistosaneeraukset omalle yksikölle. Työturvallisuus on myös yksi palvelumallin mukaisista tavoitteista, tavoitteena on, ettei huoneistosaneeraus osastolla tapahdu yhtään työtapaturmaa. Myös ympäristöhaittoja vähentävä toimintatapa on osa palvelumallia.
Vanhaa palvelumallia tai toimintatapaa ei ole, insinöörityössä käsitelty palvelumalli on täysin uusi toimintatapa. Palvelumallin kehityksessä on käytetty pohjana suurimpien huoneistosaneerauksien tilaajien toiveita ja yrityksen sisäisiä ohjeistuksia.
Palvelumalli on käytössä ja sitä kehitetään jatkuvasti. Palvelumallin mukainen toiminta on tähän asti osoittautunut toimivaksi, mutta varsinaisia tuloksia on hankala tulkita, koska vertailupohjaa vanhaan toimintatapaan ei ole.
Palvelumallin tavoite on vakiinnuttaa tietty toimintatapa, jolla saneerauskohteiden LVIS-työt voidaan suorittaa kustannustehokkaasti, turvallisesti ja käyttäen työvoimaresurssia tehokkaasti. Palvelumalli käsittelee lähinnä saneerauskohteiden sähkötöiden suoritusta, mutta palvelumallia käytetään myös LVI-töiden suorituksessa. Palvelumallin pääosapuolet ovat tilaaja, rakennusurakoitsija ja LVIS-urakoitsija. Palvelumallin toiminta edellyttää kaikilta osapuolilta sovittujen toiminta tapojen mukaista toimintaa.
Palvelumallin kehittämisen tavoite oli luoda huoneistosaneerauskohteiden LVIS-töihin keskittynyt oma yksikkö. Tavoitteena oli vähentää myös yrityksen muiden yksiköiden työmäärää keskittämällä huoneistosaneeraukset omalle yksikölle. Työturvallisuus on myös yksi palvelumallin mukaisista tavoitteista, tavoitteena on, ettei huoneistosaneeraus osastolla tapahdu yhtään työtapaturmaa. Myös ympäristöhaittoja vähentävä toimintatapa on osa palvelumallia.
Vanhaa palvelumallia tai toimintatapaa ei ole, insinöörityössä käsitelty palvelumalli on täysin uusi toimintatapa. Palvelumallin kehityksessä on käytetty pohjana suurimpien huoneistosaneerauksien tilaajien toiveita ja yrityksen sisäisiä ohjeistuksia.
Palvelumalli on käytössä ja sitä kehitetään jatkuvasti. Palvelumallin mukainen toiminta on tähän asti osoittautunut toimivaksi, mutta varsinaisia tuloksia on hankala tulkita, koska vertailupohjaa vanhaan toimintatapaan ei ole.