Kallialan kirkkotien parantamisselvitys
Potiris, Rafail (2019)
Potiris, Rafail
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098622
Tiivistelmä
Työssä määriteltiin laatutasoltaan ja kustannuksiltaan erilaisia toimenpiteitä Kallialan kirkkotien parantamiseksi. Tietä haluttiin parantaa 620 metriä Sastamalantieltä alkaen, sekä tonttitienä olemassa oleva Kallialan kirkkotien haara. Tilaajan erityisenä toiveena oli tien päällystäminen. Tie sijaitsee Sastamalassa Kallialan kylässä, ja se on jo 1600-luvulta asti käytössä oleva yksityinen, rakentamaton soratie. Tie johtaa Sastamalantieltä historialliselle Tyrvään Pyhän Olavin kirkolle ja täten tie on turismin kannalta merkittävä. Tien pääkäyttäjiä ovat Kallialan kylän asukkaat, turistit ja Vanhankirkonniemen loma-asuntojen sekä kirkon käyttäjät. Tie kärsii kelirikkoaikaan vaikeusasteeltaan kohtalaisia sekä pahoja routa- ja kantavuusongelmia. Tiellä on myös paikoitellen isoja kuivatusongelmia ja -puutteita. Kesäaikaan kylän asukkaat kokevat sen sijaan tien pölyämisen ongelmaksi.
Työssä tielle tehtiin maastokäyntiin perustuva vauriokartoitus. Tien ongelmat ja alueen erityispiirteet selvitettiin tilaajan haastattelulla. Tiestä ei ole olemassa suunnitelmakarttaa, joten tie paalutettiin Sastamalan kaupungilta saatujen karttojen avulla käyttäen AutoCad-suunnitteluohjelmaa. Paalutus tarkastettiin mittapyörällä. Alue on hyvin kallioinen, ja tien suunnittelussa käytettiin hyödyksi Maankamara-maaperäkarttaa. Tielle suunniteltiin routa- ja kantavuusmitoituksen mukaiset rakennekerrokset, joiden perusteella piirrettiin tyyppipoikkileikkauskuvat. Vauriokartoituksessa esiintyvien ongelmien ja poikkileikkauskuvien perusteella laadittiin määräluettelo ja kustannusarvio käyttäen Fore-laskentaohjelmaa. Määräluettelo kustannuksineen ja poikkileikkaukset liitettiin laadittuun toimenpideselvitykseen, joka sisälsi viisi erilaista toimenpidevaihtoehtoa. Vaihtoehdoissa yksi ja kaksi tie parannetaan soratienä ja vaihtoehdoissa kolme, neljä ja viisi tie rakennetaan päällystetyksi tieksi. Toimenpideselvitystä hyödynnetään myöhemmin tilaajan päätöksessä tien parantamiseksi.
Työssä tielle tehtiin maastokäyntiin perustuva vauriokartoitus. Tien ongelmat ja alueen erityispiirteet selvitettiin tilaajan haastattelulla. Tiestä ei ole olemassa suunnitelmakarttaa, joten tie paalutettiin Sastamalan kaupungilta saatujen karttojen avulla käyttäen AutoCad-suunnitteluohjelmaa. Paalutus tarkastettiin mittapyörällä. Alue on hyvin kallioinen, ja tien suunnittelussa käytettiin hyödyksi Maankamara-maaperäkarttaa. Tielle suunniteltiin routa- ja kantavuusmitoituksen mukaiset rakennekerrokset, joiden perusteella piirrettiin tyyppipoikkileikkauskuvat. Vauriokartoituksessa esiintyvien ongelmien ja poikkileikkauskuvien perusteella laadittiin määräluettelo ja kustannusarvio käyttäen Fore-laskentaohjelmaa. Määräluettelo kustannuksineen ja poikkileikkaukset liitettiin laadittuun toimenpideselvitykseen, joka sisälsi viisi erilaista toimenpidevaihtoehtoa. Vaihtoehdoissa yksi ja kaksi tie parannetaan soratienä ja vaihtoehdoissa kolme, neljä ja viisi tie rakennetaan päällystetyksi tieksi. Toimenpideselvitystä hyödynnetään myöhemmin tilaajan päätöksessä tien parantamiseksi.