Mielenterveyskuntoutujan kokemuksia Ahaa! – kognitiivisesta harjoittelumenetelmästä : Tapaustutkimus
Lappi, Jatta (2019)
Lappi, Jatta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098562
Tiivistelmä
Vaikeista mielenterveyshäiriöistä psykoosien kokonaisesiintyvyys väestössä on noin 2,3%, joista skitsofrenia sairaus on yleisin. Mielenterveydenhäiriöt aiheuttavat kuntoutujalle inhimillistä kärsimystä ja haittaa sekä ovat yhteiskunnalle kalliita sairauksia. Mielenterveyskuntoutus on tärkeää ja pyrkimys on kehittää kuntoutujan arkea tukevia ja voimavaroja lisääviä menetelmiä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Ahaa!-kognitiivisen harjoittelumenetelmän käytöstä mielenterveyskuntoutuksessa. Tavoitteena oli kokeilla skitsofreniaa sairastavan kuntoutujan kanssa Ahaa!-kognitiivista harjoittelumenetelmää, tuoden esiin kuntoutujan kokemuksia menetelmän toimivuudesta. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa menetelmän toimivuudesta ohjaajan näkökulmasta.
Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin yhden skitsofreniaa sairastavan kuntoutujan kanssa. Ahaa!-kognitiivisen harjoittelumenetelmän viisi osa-aluetta; keskittyminen, muisti, hahmottaminen, päättely ja kieli osiot tehtävineen käytiin läpi 10 tapaamiskerran aikana. Kuntoutujan palautteen sekä ohjaajan havainnoinnin perusteella koottiin aineisto, joka analysoitiin sisällönanalyysillä.
Analyysin perusteella keskeisiksi asioiksi nousi ohjauksen merkitys ja sen mukautuvuus sekä vuorovaikutus tehtäviä ja osa-alueita tehdessä. Kuntoutujan kokemusten mukaan ohjauksella oli vaikutusta tapaamisten ilmapiiriin ja tehtävien tekemiseen. Kuntoutuja sai tehtävien perusteella onnistumisen kokemuksia ja koki sen vaikuttavan mielialaan positiivisesti. Prosessi eteni suunnitellusti ja kuntoutuja oli hyvin motivoitunut tapaamisiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Ahaa!-kognitiivinen harjoittelumenetelmä osoittautui tässä tutkimuksessa käyttökelpoiseksi menetelmäksi kognitiivisten taitojen harjoittelemiseen, skitsofreniaa sairastavan kuntoutujan kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Ahaa!-kognitiivisen harjoittelumenetelmän käytöstä mielenterveyskuntoutuksessa. Tavoitteena oli kokeilla skitsofreniaa sairastavan kuntoutujan kanssa Ahaa!-kognitiivista harjoittelumenetelmää, tuoden esiin kuntoutujan kokemuksia menetelmän toimivuudesta. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa menetelmän toimivuudesta ohjaajan näkökulmasta.
Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin yhden skitsofreniaa sairastavan kuntoutujan kanssa. Ahaa!-kognitiivisen harjoittelumenetelmän viisi osa-aluetta; keskittyminen, muisti, hahmottaminen, päättely ja kieli osiot tehtävineen käytiin läpi 10 tapaamiskerran aikana. Kuntoutujan palautteen sekä ohjaajan havainnoinnin perusteella koottiin aineisto, joka analysoitiin sisällönanalyysillä.
Analyysin perusteella keskeisiksi asioiksi nousi ohjauksen merkitys ja sen mukautuvuus sekä vuorovaikutus tehtäviä ja osa-alueita tehdessä. Kuntoutujan kokemusten mukaan ohjauksella oli vaikutusta tapaamisten ilmapiiriin ja tehtävien tekemiseen. Kuntoutuja sai tehtävien perusteella onnistumisen kokemuksia ja koki sen vaikuttavan mielialaan positiivisesti. Prosessi eteni suunnitellusti ja kuntoutuja oli hyvin motivoitunut tapaamisiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Ahaa!-kognitiivinen harjoittelumenetelmä osoittautui tässä tutkimuksessa käyttökelpoiseksi menetelmäksi kognitiivisten taitojen harjoittelemiseen, skitsofreniaa sairastavan kuntoutujan kanssa.