Korjaamoprosessien ongelmakartoitus ja parannusehdotukset
Martinsalo, Ilmari (2019)
Martinsalo, Ilmari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088378
Tiivistelmä
Insinöörityön tilaaja oli Autokeskus Airport, ja siinä kartoitettiin BMW -korjaamo-osaston huollon, korjauksen ja vianmäärityksen prosessien ongelmakohtia, jotka aiheuttavat yleisesti ajankäytön hukkaa prosesseissa sekä huonoa asiakaspalautetta. Tutkimuksen tarkoitus oli myös esittää mahdollisia parannuskeinoja niihin. Kartoituksen taustalla oli yleinen korjaamon tunnuslukujen pitkäaikainen parannustarve, ja työn tarkoitus oli tuottaa materiaalia, jota voidaan jalkauttaa erilaisiin osastoon kohdistuviin toimenpiteisiin esimerkiksi osastopalaverien yhteydessä.
Tutkimuksissa kerättiin tietoa haastattelemalla korjaamon henkilökuntaa. Lisäksi korjaamo-osaston mekaanikoille tehtiin työmääräysten yhteydessä kyselyitä. Näin saatiin kirjattua mahdollisimman paljon havaintoja yleisesti prosessien ongelmista välillä ajanvaraus ja valmiin työn luovutus asiakkaalle.
Haastattelut tuottivat kehittävää keskustelua työpaikalla sekä laajahkon määrän havaintoja. Lomakkeilla, jotka jaettiin osaston mekaanikoille täytettäväksi työmääräyskohtaisesti tietyn ajanjakson sisällä, tuotti konkreettisen, mutta karkean käsityksen ongelmien määrästä työmääräyksien kokonaismäärään nähden.
Kerättyä tietoa analysoimalla saatiin kerättyä useita parannusehdotuksia, joista tärkeimpinä pidettiin järjestelmien käytön sekä tuote- ja palvelukonseptikoulutusta erityisesti ajanvaraajille, jotta työmääräyksistä saadaan mahdollisimman hyviä jo työn tilausvaiheessa.
Osaston johto tulee jatkamaan tuottavuuden yleistä parantamista korjaamossa ja nostamaan insinöörityössä havaittuja asioita käsiteltäväksi ja kehitettäväksi osastoa koskevissa palavereissa ja kehitystöissä.
Tutkimuksissa kerättiin tietoa haastattelemalla korjaamon henkilökuntaa. Lisäksi korjaamo-osaston mekaanikoille tehtiin työmääräysten yhteydessä kyselyitä. Näin saatiin kirjattua mahdollisimman paljon havaintoja yleisesti prosessien ongelmista välillä ajanvaraus ja valmiin työn luovutus asiakkaalle.
Haastattelut tuottivat kehittävää keskustelua työpaikalla sekä laajahkon määrän havaintoja. Lomakkeilla, jotka jaettiin osaston mekaanikoille täytettäväksi työmääräyskohtaisesti tietyn ajanjakson sisällä, tuotti konkreettisen, mutta karkean käsityksen ongelmien määrästä työmääräyksien kokonaismäärään nähden.
Kerättyä tietoa analysoimalla saatiin kerättyä useita parannusehdotuksia, joista tärkeimpinä pidettiin järjestelmien käytön sekä tuote- ja palvelukonseptikoulutusta erityisesti ajanvaraajille, jotta työmääräyksistä saadaan mahdollisimman hyviä jo työn tilausvaiheessa.
Osaston johto tulee jatkamaan tuottavuuden yleistä parantamista korjaamossa ja nostamaan insinöörityössä havaittuja asioita käsiteltäväksi ja kehitettäväksi osastoa koskevissa palavereissa ja kehitystöissä.