Lapsen ensiapu, Koulutus päiväkoti Kunnannupun henkilöstölle
Kamila, Ulrika; Kariluoma, Heidi (2019)
Kamila, Ulrika
Kariluoma, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088359
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai ajatuksensa siitä, että kyseinen päiväkoti toi ilmi epävarmuutensa lasten tapaturmien ja sairastumisten hoidossa. Päiväkodissa on kuitenkin paljon lapsia ja kaikkea on mahdotonta ennaltaehkäistä, joten silloin tällöin tapaturmia tai sairastumisia sattuu. Molemmat tämän opinnäytetyön tekijät ovat työskennelleet useamman vuoden ensihoidossa sekä erikoistuvat tässä sairaanhoitaja-koulutuksessa lapsipotilaisiin. Näin ollen tekijöillä on suuri kiinnostus lasten akuuttihoitoon ja ymmärrys maallikon ensiaputaitojen tärkeyteen. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus toteuttaa koulutus päiväkodin henkilöstölle, keskittyen nimenomaan lapsipotilaisiin.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin kaksi saman sisältöistä koulutusiltaa päiväkodin henkilöstölle. Koulutukset sisälsivät sekä teoriaosuuden että käytännön harjoitteita. Aihe on hyvin laaja ja sen rajaaminenkin haasteellista. Työn suunnitteluvaiheessa kysyttiin päiväkodin henkilöstön toiveita koulutuksen sisällöstä sekä tutkittiin kirjallisuutta ja tutkimuksia siitä, mitkä ovat lasten yleisimpiä sairastumisia. Lisäksi huomioitiin myös harvinaisemmat, mutta henkeä pelastavat ensiaputoimet.
Päiväkodin henkilöstö oli motivoitunutta oppimaan ja kertaamaan ensiaputaitoja. Koska lasten hätätilanteet ovat harvinaisia, niihin ei kehity rutiinia.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin kaksi saman sisältöistä koulutusiltaa päiväkodin henkilöstölle. Koulutukset sisälsivät sekä teoriaosuuden että käytännön harjoitteita. Aihe on hyvin laaja ja sen rajaaminenkin haasteellista. Työn suunnitteluvaiheessa kysyttiin päiväkodin henkilöstön toiveita koulutuksen sisällöstä sekä tutkittiin kirjallisuutta ja tutkimuksia siitä, mitkä ovat lasten yleisimpiä sairastumisia. Lisäksi huomioitiin myös harvinaisemmat, mutta henkeä pelastavat ensiaputoimet.
Päiväkodin henkilöstö oli motivoitunutta oppimaan ja kertaamaan ensiaputaitoja. Koska lasten hätätilanteet ovat harvinaisia, niihin ei kehity rutiinia.