Ikea Espoon tavaratalon täyttöprosessin kehittäminen
Lindström, Joonas (2019)
Lindström, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on parantaa Ikea Espoon tavaratalon asiakasarvoa. Tärkeimpänä tavoitteena on kehittää tavaranvastaanottoprosessia. Prosessissa kulkeva informaatiovirta logistiikalta myyjille on kehitystyön kohteena. Prosessin kehittäminen nykyisessä kilpaillussa markkinatilanteessa on yrityksille elintärkeää.
Uutta toimintatapaa kehitettiin havainnoimalla ja haastatteluilla. Haastateltuina on ollut henkilökunta, joka työskentelee tavaratalon myyntiosastoilla. Haastatteluita ei ole avattu henkilökohtaisina vaan ne käsitellään kokonaisuutena. Tämä mahdollistaa vapautuneemman haastatteluilmapiirin. Näin projektiin on saatu rehellisiä mielipiteitä ja löydetty nykytila-analyysiin kehityskohteita. Teorialähteinä on käytetty internetiä, kirjallisuutta ja Ikea Espoon sisäisiä manuaaleja.
Avainsana opinnäytetyössäni on ollut lean. Olen vakuuttunut, että uusi työskentelytapa täyttää Lean-johtamisen ajatuksen. Lean-metodin avulla IKEA:n henkilökunta voi kehittää operatiivista osaamistaan. Tekemällä yhteistyötä ja kunnioittamalla toisiamme saavutamme jatkuvan parantamisen ideologian.
Opinnäytetyöntekijä on työskennellyt projektin ajan Ikeassa. Projektin lopussa uutta prosessia testataan yhden viikon ajan käytännössä. Testauksesta yritetään poimia mahdollisia ongelmakohtia ja tarkastellaan yleisesti uuden toimintatavan toimivuutta.
Uutta toimintatapaa kehitettiin havainnoimalla ja haastatteluilla. Haastateltuina on ollut henkilökunta, joka työskentelee tavaratalon myyntiosastoilla. Haastatteluita ei ole avattu henkilökohtaisina vaan ne käsitellään kokonaisuutena. Tämä mahdollistaa vapautuneemman haastatteluilmapiirin. Näin projektiin on saatu rehellisiä mielipiteitä ja löydetty nykytila-analyysiin kehityskohteita. Teorialähteinä on käytetty internetiä, kirjallisuutta ja Ikea Espoon sisäisiä manuaaleja.
Avainsana opinnäytetyössäni on ollut lean. Olen vakuuttunut, että uusi työskentelytapa täyttää Lean-johtamisen ajatuksen. Lean-metodin avulla IKEA:n henkilökunta voi kehittää operatiivista osaamistaan. Tekemällä yhteistyötä ja kunnioittamalla toisiamme saavutamme jatkuvan parantamisen ideologian.
Opinnäytetyöntekijä on työskennellyt projektin ajan Ikeassa. Projektin lopussa uutta prosessia testataan yhden viikon ajan käytännössä. Testauksesta yritetään poimia mahdollisia ongelmakohtia ja tarkastellaan yleisesti uuden toimintatavan toimivuutta.