Omaishoitajat digiaikaan : Case Pioni
Hiltunen, Mia (2019)
Hiltunen, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088333
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Pirkanmaan Omaishoitajat ry:lle (PIONI) uusi digitaalisten palveluiden käyttöönottomalli. Tavoitteena oli tehdä asiakaslähtöinen etäpalvelu ja muodostaa PIONILLE uusi palvelu, etävertaistukiryhmätoiminta. Uuden palvelun käyttöönottomalli syntyi palvelumuotoilun projektimallin kautta, joka toteutettiin henkilöstön ja PIONIN asiakkaiden koulutuksena, joka johti pilotin kautta uuden toimintamallin jalkauttamiseen.
Digitaalisten palvelujen käynnistämisessä onnistutaan, kun huolehditaan palvelujen asiakaslähtöisyydestä sekä uuden teknologian perehdyttämisestä kaikille toimintaan osallistuville käyttäjille. Etäpalveluja tarjottaessa pitää lisäksi huomioida työntekijöiden tietoturvaosaaminen sekä heidän taitonsa ohjata palveluun osallistuvaa asiakasta.
Digitaalisia palveluja on tarjolla käyttäjille runsaasti, mutta omaishoitajille niitä on vielä vähän. Etäpalvelut ovat tulleet jokapäiväiseksi osaksi organisaatioiden palveluita. Ne antavat mahdollisuuden tarjota asiakaslähtöisiä palveluja ajasta ja paikasta riippumatta ja lisäävät mahdollisuuksia laajentaa omaa toimintaa organisaatiorajojen yli. Logistisesti ei enää tarvitse hakeutua yhteistyökumppanin luo, vaan samat tiedot voidaan vaihtaa etäpalvelun kautta. Yhteistyöllä organisaatioiden välille saataisiin toimintaan lisättyä innovatiivisuutta ja vaikuttavuutta. Julkisten ja yksityisten organisaatioiden väliltä työskentely puuttuu vielä vanhojen toimintamallien vuoksi.
Digitaalisten palvelujen käynnistämisessä onnistutaan, kun huolehditaan palvelujen asiakaslähtöisyydestä sekä uuden teknologian perehdyttämisestä kaikille toimintaan osallistuville käyttäjille. Etäpalveluja tarjottaessa pitää lisäksi huomioida työntekijöiden tietoturvaosaaminen sekä heidän taitonsa ohjata palveluun osallistuvaa asiakasta.
Digitaalisia palveluja on tarjolla käyttäjille runsaasti, mutta omaishoitajille niitä on vielä vähän. Etäpalvelut ovat tulleet jokapäiväiseksi osaksi organisaatioiden palveluita. Ne antavat mahdollisuuden tarjota asiakaslähtöisiä palveluja ajasta ja paikasta riippumatta ja lisäävät mahdollisuuksia laajentaa omaa toimintaa organisaatiorajojen yli. Logistisesti ei enää tarvitse hakeutua yhteistyökumppanin luo, vaan samat tiedot voidaan vaihtaa etäpalvelun kautta. Yhteistyöllä organisaatioiden välille saataisiin toimintaan lisättyä innovatiivisuutta ja vaikuttavuutta. Julkisten ja yksityisten organisaatioiden väliltä työskentely puuttuu vielä vanhojen toimintamallien vuoksi.