Työyhteisön vaikutus myynnin tuloksellisuuteen
Kauro, Juho (2019)
Kauro, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen rooli työyhteisöllä on myynnin tulok-sellisuuteen Case Yritys X:n kahdessa kivijalkamyymälässä. Case Yritys X voi hyödyntää opinnäy-tetyön tuloksia kehittämällä ja keskittämällä toimia niihin tekijöihin, jotka myyjät kokevat tärkeiksi myynnin onnistumisen kannalta. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työyhteisön roolia myynnin onnis-tumisessa, esimiehen roolia tuloksellisuudessa sekä henkilökohtaisten tekijöiden vaikutusta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työyhteisöä sekä henkilökohtaisia tekijöitä koskevasta kirjalli-suudesta ja nettilähteistä. Tietoperustan pohjalta luotiin tutkimuslomake, johon kivijalkamyymälän työntekijät vastasivat.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomakkeeseen vas-taaminen tapahtui jaetun internet-linkin kautta, vastaaminen tapahtui täysin anonyymisti. Tutkimuk-sen kohderyhmänä oli Case Yritys X:n kahden kivijalkamyymälän 13 työntekijää, vastaukset saatiin 12 työntekijältä. Kyselyyn vastaamiseen annettiin aikaa viikko.
Tutkimustulosten perusteella kyseisissä kivijalkamyymälöissä koetaan, että työyhteisöllä on suu-rimmalle osalle vastaajista suora vaikutus myynnin tuloksellisuuteen. Tutkimustuloksista kävi sel-väksi, että suuri osa on sitä mieltä, että työyhteisön työilmapiiri vaikuttaa henkilökohtaiseen moti-vaatioon. Kaikki kyselyyn vastanneet olivat sitä mieltä, että motivaatiolla on merkitystä omaan myynnin tuloksellisuuteen. Kyselyn perusteella voidaan myös sanoa, että esimiehen rooli koetaan yrityksessä huomattavasti kollegoita suuremmaksi myynnin onnistumisen kannalta. Asenne ja mo-tivaatio ovat suurimmat henkilökohtaiset tekijät myyntitilanteen onnistumisen kannalta.
Tämä opinnäytetyö antaa ensikäden tietoa kohdeyritykselle siitä mitä asioita työyhteisössä työnte-kijät pitävät tärkeinä, kun mietitään myynnin tuloksellisuutta. Jatkotutkimuksena voisi syventyä eri-toten ikätekijöiden vaikutukseen suhteessa työyhteisön toimivuuteen. Tällä tavoin saataisiin dataa siitä millä tavoin ikä ja mahdolliset perhesuhteet vaikuttavat mielipiteisiin työyhteisöstä ja edelleen työyhteisön vaikutuksesta myynnin tuloksellisuuteen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työyhteisöä sekä henkilökohtaisia tekijöitä koskevasta kirjalli-suudesta ja nettilähteistä. Tietoperustan pohjalta luotiin tutkimuslomake, johon kivijalkamyymälän työntekijät vastasivat.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomakkeeseen vas-taaminen tapahtui jaetun internet-linkin kautta, vastaaminen tapahtui täysin anonyymisti. Tutkimuk-sen kohderyhmänä oli Case Yritys X:n kahden kivijalkamyymälän 13 työntekijää, vastaukset saatiin 12 työntekijältä. Kyselyyn vastaamiseen annettiin aikaa viikko.
Tutkimustulosten perusteella kyseisissä kivijalkamyymälöissä koetaan, että työyhteisöllä on suu-rimmalle osalle vastaajista suora vaikutus myynnin tuloksellisuuteen. Tutkimustuloksista kävi sel-väksi, että suuri osa on sitä mieltä, että työyhteisön työilmapiiri vaikuttaa henkilökohtaiseen moti-vaatioon. Kaikki kyselyyn vastanneet olivat sitä mieltä, että motivaatiolla on merkitystä omaan myynnin tuloksellisuuteen. Kyselyn perusteella voidaan myös sanoa, että esimiehen rooli koetaan yrityksessä huomattavasti kollegoita suuremmaksi myynnin onnistumisen kannalta. Asenne ja mo-tivaatio ovat suurimmat henkilökohtaiset tekijät myyntitilanteen onnistumisen kannalta.
Tämä opinnäytetyö antaa ensikäden tietoa kohdeyritykselle siitä mitä asioita työyhteisössä työnte-kijät pitävät tärkeinä, kun mietitään myynnin tuloksellisuutta. Jatkotutkimuksena voisi syventyä eri-toten ikätekijöiden vaikutukseen suhteessa työyhteisön toimivuuteen. Tällä tavoin saataisiin dataa siitä millä tavoin ikä ja mahdolliset perhesuhteet vaikuttavat mielipiteisiin työyhteisöstä ja edelleen työyhteisön vaikutuksesta myynnin tuloksellisuuteen.