Käyttöliittymäpohja lääkintälaiteohjelmistoille pelimoottorin avulla
Oksanen, Joni (2019)
Oksanen, Joni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088255
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin käyttöliittymäpohja terveysteknologia-alan ohjelmistokehitysyrityksen lääkintälaiteohjelmistoille, jotka luovat DICOM-kuvista 3D-malleja matemaattisten mallien avulla. Luotuja malleja voidaan hyödyntää esimerkiksi diagnostiikassa ja hoidon suunnittelussa. Työn tavoitteena oli luoda käyttöliittymäpohja, jolla voitaisiin luoda erilaisia käyttöliittymiä yrityksen ohjelmistotuotteille ja samalla tarjota yhtenäinen pohja tuotteiden yhteisille ohjelmistokomponenteille niiden päivitettävyyden ja keskinäisen yhteensopivuuden parantamiseksi.
Insinöörityössä perehdyttiin lääkinnällisten laitteiden ja lääkintälaiteohjelmistojen määritelmiin, alan tietoteknisiin standardeihin sekä laitteita koskevia säännöksiin. Säännökset koskevat myös käyttöliittymäpohjia, joita käytetään osana lääkintälaiteohjelmistoja. Tämän lisäksi insinöörityössä tutustuttiin lääkintälaiteohjelmistojen käyttöliittymäsuunnitteluun. Käyttöliittymäpohja toteuttiin yrityksen käyttämällä pelimoottorilla, mikä on lääketieteen alalla harvinaista.
Käyttöliittymäpohja kattoi käyttöliittymien toteuttamiseen tarvittavat käyttöliittymäelementit ja fontit sekä käyttöliittymiin liittyvät yhteiset ohjelmistokomponentit. Käyttöliittymäelementit toteutettiin vektorigrafiikkaohjelmalla, ja toteutetut elementit lisättiin resursseina pelimoottorissa luotuun projektiin. Käyttöliittymäelementeistä rakennettiin esimerkkikäyttöliittymä toteutettujen ohjelmistokomponenttien toiminnallisuuksien esittelemistä varten.
Käyttöliittymäpohja saatiin toteutettua sille asetettujen vaatimusten mukaisesti, ja sen kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa. Käyttöliittymäpohjan päivittämistä ei saatu tehtyä yhtä helpoksi, kuin insinöörityön alussa toivottiin, mutta alkuperäiseen tilanteeseen saatiin silti merkittävä parannus.
Insinöörityössä perehdyttiin lääkinnällisten laitteiden ja lääkintälaiteohjelmistojen määritelmiin, alan tietoteknisiin standardeihin sekä laitteita koskevia säännöksiin. Säännökset koskevat myös käyttöliittymäpohjia, joita käytetään osana lääkintälaiteohjelmistoja. Tämän lisäksi insinöörityössä tutustuttiin lääkintälaiteohjelmistojen käyttöliittymäsuunnitteluun. Käyttöliittymäpohja toteuttiin yrityksen käyttämällä pelimoottorilla, mikä on lääketieteen alalla harvinaista.
Käyttöliittymäpohja kattoi käyttöliittymien toteuttamiseen tarvittavat käyttöliittymäelementit ja fontit sekä käyttöliittymiin liittyvät yhteiset ohjelmistokomponentit. Käyttöliittymäelementit toteutettiin vektorigrafiikkaohjelmalla, ja toteutetut elementit lisättiin resursseina pelimoottorissa luotuun projektiin. Käyttöliittymäelementeistä rakennettiin esimerkkikäyttöliittymä toteutettujen ohjelmistokomponenttien toiminnallisuuksien esittelemistä varten.
Käyttöliittymäpohja saatiin toteutettua sille asetettujen vaatimusten mukaisesti, ja sen kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa. Käyttöliittymäpohjan päivittämistä ei saatu tehtyä yhtä helpoksi, kuin insinöörityön alussa toivottiin, mutta alkuperäiseen tilanteeseen saatiin silti merkittävä parannus.