Sosiaalinen media brändin viestinnässä
Mehr, Tahmine (2019)
Mehr, Tahmine
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on selvittää, mikä vaikutus sosiaalisella medialla on brändiviestinnässä. Työssä tutkitaan somen hyödyntämistä brändiviestinnässä. Opinnäytetyössä etsitään vastauksia yrityksien sosiaalisen median sisällön tuotannon panostukseen, yritysten aktiivisuuteen somessa ja yritysten haasteisiin somen käytössä. Tutkimusta toteutetaan haastattelemalla muutamia pääkaupunkiseudun pk-yrityksiä, jotka käyttävät sosiaalista mediaa jo nyt. Tutkimuksessa sosiaalisen median kanavat rajataan kolmeen, Facebook, Instagram ja Twitter.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändin rakentamista ja brändiviestintää. Tarkoituksena on, tarkastella, kuinka tärkeä viestintä on brändin rakentamisessa ja sen jälkeen tarkastellaan sosiaalisen median vaikutusta brändiviestinnässä yhtenä kanavana. Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä on haastateltu kuusi pk-yritystä pääkaupunkiseudulta. Aineistona on käytetty haastatteluvastauksia.
Aika monessa haastatellussa yrityksessä sosiaalinen media on irrallaan muusta yrityksen toiminnasta, eikä sitä oteta huomioon yrityksen brändiviestinnässä. Vaikkakin sosiaalisella medialla on melko suuri vaikutus ja rooli liiketoiminnalle, varsinkin brändin rakentamisessa ja viestinnässä. Keskeisimmät tulokset tästä tutkimuksesta vastaavat hyvin sitä mitä teoriassa käsiteltiin. Pienten ja keskisuurten yritysten pitää kehittää omaa osaamistaan sosiaalisessa mediassa. Sosiaaliseen mediaan on varattava enemmän resursseja, näitä ovat esimerkiksi, aika, budjetti ja henkilöstö. Tavoitteita pitää selkeyttää ja yhdistää niitä brändistrategiaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään brändin rakentamista ja brändiviestintää. Tarkoituksena on, tarkastella, kuinka tärkeä viestintä on brändin rakentamisessa ja sen jälkeen tarkastellaan sosiaalisen median vaikutusta brändiviestinnässä yhtenä kanavana. Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä on haastateltu kuusi pk-yritystä pääkaupunkiseudulta. Aineistona on käytetty haastatteluvastauksia.
Aika monessa haastatellussa yrityksessä sosiaalinen media on irrallaan muusta yrityksen toiminnasta, eikä sitä oteta huomioon yrityksen brändiviestinnässä. Vaikkakin sosiaalisella medialla on melko suuri vaikutus ja rooli liiketoiminnalle, varsinkin brändin rakentamisessa ja viestinnässä. Keskeisimmät tulokset tästä tutkimuksesta vastaavat hyvin sitä mitä teoriassa käsiteltiin. Pienten ja keskisuurten yritysten pitää kehittää omaa osaamistaan sosiaalisessa mediassa. Sosiaaliseen mediaan on varattava enemmän resursseja, näitä ovat esimerkiksi, aika, budjetti ja henkilöstö. Tavoitteita pitää selkeyttää ja yhdistää niitä brändistrategiaan.