Prematurt födda barns kognitiva färdigheter i skolåldern : en kvalitativ litteraturstudie
Haikala, Ilona (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Haikala, Ilona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088208
Tiivistelmä
Kognitiva färdigheter är problemlösningsfärdigheter som behövs för att man ska klara av vardagliga sysslor. För barn kan detta betyda färdigheter i skolgång eller lek. Prematurt födda barn, d.v.s. barn som fötts före fullgången graviditet, hör till riskgruppen för problem i den kognitiva utvecklingen. Syfte med detta examensarbete är att beskriva prematurt födda barns kognitiva färdigheter i skolåldern ur ett hälsoperspektiv. Kognitiva färdigheter har begränsats till skolprestation. Som teoretisk referensram har skribenten valt Katie Erikssons teori om hälsa. Frågeställningen som besvaras är: Hur beskrivs prematurt födda barns skolprestation i skolåldern? Arbetet är en kvalitativ litteraturstudie och som analysmetod har en induktiv innehållsanalys använts. Totalt analyserades 11 stycken forskningar som publicerats under åren 2011–2018. Resultatet visar att prematurt födda barn har en större risk för problem i kognitiva färdigheter jämfört med fullgångna barn. Flera faktorer konstaterades påverka prematurt födda barns skolprestation och behov av stöd var ett återkommande tema. Genom att ingripa i problemen tidigt kan man möjligtvis lindra barnens inlärningssvårigheter samt stöda deras skolgång. Eftersom hälsa kan ses som en unik helhet som inte behöver vara felfri kan barn uppleva hälsa även om de skulle ha problem i sina kognitiva färdigheter. Arbetet kommer till nytta inom vårdutbildningen och kan förhoppningsvis öka medvetenheten om förhöjda risker som prematurt födda barn har gällande utvecklingen av kognitiva färdigheter.