Yleisötutkimus mediatalon toiminnan tueksi
Hanski, Salla (2019)
Hanski, Salla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088201
Tiivistelmä
Opinnäytetyö päivittää Basso Median kohdeyleisön sekä tuottaa toimintatapasuunnitelman yleisötutkimuksen jatkuvaan, vuosittain toistuvaan toteutukseen. Työn tarve kumpuaa tilaajalta alati muuttuvan median ja yleisön tarpeiden kautta, jonka seurauksena radion ja median tulee olla ajankohtaisesti kehittämässä toimintaansa.
Tutkimuksen tavoitteena on:
1) luoda Basso Medialle toimintatapasuunnitelma jatkuvan yleisötutkimuksen tekemiseen asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiseksi
2) päivittää Bassolle heidän kohderyhmänsä tiedot
3) luoda tulosten pohjalta arkkityyppejä yleisöstä.
Opinnäytetyössä kohderyhmä selvitettiin yleisötutkimuksen avulla. Yleisötutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä kyselylomakkeella, jota mainostettiin Instagramissa ja Facebookissa. Aineisto kerättiin Google Formsin avulla puolentoista viikon ajan. Tutkimustuloksia kerättiin verkkokyselynä, josta saatiin vastauksia ja tutkimuksen otannaksi 1 052.
Tuloksia hyödynnettiin analysoinnin lisäksi luomalla viisi erilaista arkkityyppiä markkinoinnin sekä sisällöntuotannon työkaluksi.
Tutkimuksen lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin toimintatapasuunnitelma, jonka avulla Basso Media pystyy toteuttamaan yleisötutkimuksen kerran vuodessa itsenäiseti. Toimintatapasuunnitelma perustuu käytännön toimien prosessin vaiheisiin.
Tulokset osoittivat, että Basson yleisöstä suurinosa on pääkaupukiseutulaisia nuoria tai nuoria aikuisia, jotka ovat kiinnostuneet musiikista, tapahtumista, sosiaalisen median sisällöistä sekä videoista.
Opinnäytetyö soveltuu konkreettisesti monipuoliseksi työkaluksi tilaajan lisäksi kaikille organisaatioille, ketkä haluavat toteuttaa yleisötutkimuksen. Tiljaaja voi halutessaan käyttää tuloksia sekä arkkityyppejä joka päiväisessä toiminnansa kehittämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena on:
1) luoda Basso Medialle toimintatapasuunnitelma jatkuvan yleisötutkimuksen tekemiseen asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiseksi
2) päivittää Bassolle heidän kohderyhmänsä tiedot
3) luoda tulosten pohjalta arkkityyppejä yleisöstä.
Opinnäytetyössä kohderyhmä selvitettiin yleisötutkimuksen avulla. Yleisötutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä kyselylomakkeella, jota mainostettiin Instagramissa ja Facebookissa. Aineisto kerättiin Google Formsin avulla puolentoista viikon ajan. Tutkimustuloksia kerättiin verkkokyselynä, josta saatiin vastauksia ja tutkimuksen otannaksi 1 052.
Tuloksia hyödynnettiin analysoinnin lisäksi luomalla viisi erilaista arkkityyppiä markkinoinnin sekä sisällöntuotannon työkaluksi.
Tutkimuksen lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin toimintatapasuunnitelma, jonka avulla Basso Media pystyy toteuttamaan yleisötutkimuksen kerran vuodessa itsenäiseti. Toimintatapasuunnitelma perustuu käytännön toimien prosessin vaiheisiin.
Tulokset osoittivat, että Basson yleisöstä suurinosa on pääkaupukiseutulaisia nuoria tai nuoria aikuisia, jotka ovat kiinnostuneet musiikista, tapahtumista, sosiaalisen median sisällöistä sekä videoista.
Opinnäytetyö soveltuu konkreettisesti monipuoliseksi työkaluksi tilaajan lisäksi kaikille organisaatioille, ketkä haluavat toteuttaa yleisötutkimuksen. Tiljaaja voi halutessaan käyttää tuloksia sekä arkkityyppejä joka päiväisessä toiminnansa kehittämisessä.