Artificiell intelligens i e handel: Fallstudie av företag X
Kohonen, Atte (2019)
Kohonen, Atte
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088200
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad artificiell intelligens är och hur den används i marknadsföring i kundresans olika faser i e-handeln. Undersökningsmetoden i detta examensarbete är en fallstudie av företag X och dess marknadsföringsverktyg som fungerar med artificiell intelligens. Syftet med denna fallstudie är också att skapa en så djup och konkret beskrivning av Företag X marknadsföringsverktyg och teknologier som möjligt. Datainsamlingsmetoder som används i detta examensarbete är dokumentation, intervju och observation.
Forskningsresultatet visar att företaget X marknadsföringsverktyg, som i detta examensarbete kallas för produkt A, fungerar med teknologi som baserar sig på prediktiv maskininlärning och som används för att förstå människors känslor och beteende i realtid på e-handelssidan. Produkt A använder denna teknologi och information för att öka omvandlingen genom att förutse den bästa möjliga tiden att visa en rabattkupong till kunden. Resultat visar också att produkt A kan användas i olika faser av kundresan, fast den huvudsakligen endast har en uppgift, vilken är att öka omvandlingen. Kopplingen mellan forskningsresultatet och teorin som använts i detta examensarbete visar att produkt A har många av de typiska egenskaperna hos ett marknadsföringsverktyg som fungerar med artificiell intelligens. The purpose of this bachelor’s thesis is to study what artificial intelligence is and how it’s being used in different phases of the customer journey in ecommerce. The research method used in this bachelor’s thesis is a case-study. The case study was conducted for a company X and their marketing tool that works with artificial intelligence. The purpose of this case study is to create as concrete a description of company X as possible, their marketing tool and technologies. The data gathering methods used in this case study are documentation, interview and observation.
The research results indicate that company X marketing tool, which is called product A in this bachelor’s thesis, works with a technology that is based on predictive machine learning, which is a subfield to artificial intelligence. It is being used to understand human behavior and predicting customers interest to buy on an ecommerce site. Product A uses this information to predict the best possible timing to show a discount coupon to a customer in order to increase the conversion rate. The results show that even though product A has a main task to increase the conversion rate, it can be used in other phases of the customer journey as well. Product A can put customers on different segments and even retain the customers who are about to quit buying from an e-commerce site. The research results and theory I have studied show that product A has some of the characteristics of a typical marketing tool that works with artificial intelligence.
Forskningsresultatet visar att företaget X marknadsföringsverktyg, som i detta examensarbete kallas för produkt A, fungerar med teknologi som baserar sig på prediktiv maskininlärning och som används för att förstå människors känslor och beteende i realtid på e-handelssidan. Produkt A använder denna teknologi och information för att öka omvandlingen genom att förutse den bästa möjliga tiden att visa en rabattkupong till kunden. Resultat visar också att produkt A kan användas i olika faser av kundresan, fast den huvudsakligen endast har en uppgift, vilken är att öka omvandlingen. Kopplingen mellan forskningsresultatet och teorin som använts i detta examensarbete visar att produkt A har många av de typiska egenskaperna hos ett marknadsföringsverktyg som fungerar med artificiell intelligens.
The research results indicate that company X marketing tool, which is called product A in this bachelor’s thesis, works with a technology that is based on predictive machine learning, which is a subfield to artificial intelligence. It is being used to understand human behavior and predicting customers interest to buy on an ecommerce site. Product A uses this information to predict the best possible timing to show a discount coupon to a customer in order to increase the conversion rate. The results show that even though product A has a main task to increase the conversion rate, it can be used in other phases of the customer journey as well. Product A can put customers on different segments and even retain the customers who are about to quit buying from an e-commerce site. The research results and theory I have studied show that product A has some of the characteristics of a typical marketing tool that works with artificial intelligence.