Taidelähtöinen toiminta yksilön voimavarojen tukena: Lapsille suunnatun itsesäätelytaitoja tukevan työpajan suunnittelu
Sucksdorff, Anna (2019)
Sucksdorff, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088198
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntävä työpaja 4-8-vuotiaille lapsille. Työpajatoiminnan tavoitteena on tukea lasten itsesäätely-, tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi Kulttuuriosuuskunta Ziran.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat sosiaalipedagogiikka, taidekasvatus sekä positiivinen psykologia. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus pohtii, minkälaisia vahvuuksia yksilö tarvitsee elääkseen mielekästä elämää länsimaisessa nyky-yhteiskunnassa, sekä sitä miten näitä vahvuuksia voi tukea taidelähtöisten menetelmien avulla. Teoreettinen osuus nostaa esiin erilaisia näkökulmia taidelähtöisten menetelmien hyödyntämisestä sosiaalialalla, sekä pohtii minkälaiselle ihmiskäsitykselle kasvatustapahtuman tavoitteidenasettelun tulisi perustua 2010-luvulla.
Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa itsesäätelytaitoja tukeva elämyksellinen ja osallistava työpaja. Työpaja pyrkii vahvistamaan osallistujien tietoisuus-, tunne-, ja sosiaalisia taitoja. Hyödynsin toiminnan suunnittelussa taidekasvatuksen, draamakasvatuksen sekä lasten tietoisen läsnäolon harjoitusmenetelmiä. Suunnitteluprosessi sisälsi Kulttuuriosuuskunta Ziranin kanssa yhteistyössä järjestetyn tilaisuuden, jossa testasin ja kehitin työpajan sisältöä kohderyhmän ikäisten lasten, sekä taide-, kasvatus- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa.
Opinnäytetyöni lopputuloksena syntyi elämyksellinen satuseikkailu, joka on suunnattu 4-8 vuotiaille lapsille. Satuseikkailussa lapset tekevät erilaisia tunne- ja itsesäätelytaitojen kehitystä tukevia tehtäviä ja harjoituksia aikuisen vetäjän kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat sosiaalipedagogiikka, taidekasvatus sekä positiivinen psykologia. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus pohtii, minkälaisia vahvuuksia yksilö tarvitsee elääkseen mielekästä elämää länsimaisessa nyky-yhteiskunnassa, sekä sitä miten näitä vahvuuksia voi tukea taidelähtöisten menetelmien avulla. Teoreettinen osuus nostaa esiin erilaisia näkökulmia taidelähtöisten menetelmien hyödyntämisestä sosiaalialalla, sekä pohtii minkälaiselle ihmiskäsitykselle kasvatustapahtuman tavoitteidenasettelun tulisi perustua 2010-luvulla.
Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa itsesäätelytaitoja tukeva elämyksellinen ja osallistava työpaja. Työpaja pyrkii vahvistamaan osallistujien tietoisuus-, tunne-, ja sosiaalisia taitoja. Hyödynsin toiminnan suunnittelussa taidekasvatuksen, draamakasvatuksen sekä lasten tietoisen läsnäolon harjoitusmenetelmiä. Suunnitteluprosessi sisälsi Kulttuuriosuuskunta Ziranin kanssa yhteistyössä järjestetyn tilaisuuden, jossa testasin ja kehitin työpajan sisältöä kohderyhmän ikäisten lasten, sekä taide-, kasvatus- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa.
Opinnäytetyöni lopputuloksena syntyi elämyksellinen satuseikkailu, joka on suunnattu 4-8 vuotiaille lapsille. Satuseikkailussa lapset tekevät erilaisia tunne- ja itsesäätelytaitojen kehitystä tukevia tehtäviä ja harjoituksia aikuisen vetäjän kanssa.