Palaute osana ammattilisuutta : Kysely ensihoidon opiskelijoille
Kairi, Joni; Keski-Petäjä, Antero; Laine, Jere (2019)
Kairi, Joni
Keski-Petäjä, Antero
Laine, Jere
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ensihoitajaopiskelijoiden näkemystä palautteen saamisesta ja antamisesta ensihoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää palauteen antamista yhtenä osana ensihoitajien ammatillisuutta. Pohdimme kyselyn tuloksien merkitystä ensihoitajien ammatillisuuden kannalta ja tuomme esiin muutamia palautteen antamisen malleja: Multisource feedback ja Learning from Excellence.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Opinnäytetyö on toteutettu tekemällä kysely ensihoidon opiskelijoille. Kyselyssä on tarkasteltu palautteen laatua ja sen saatavuutta. Kysely toteutettiin 120 ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille käyttäen sähköistä tiedonkeruumenetelmää. Kysymyksiin vastattiin Likertin asteikolla ja tuloksia analysoitiin käyttäen SPSS-ohjelmaa. Tuloksien tarkastelu ja tulkinta on tapahtunut prosenttijakaumien avulla.
Työn keskeisimpänä tuloksena nousi esille tarve palautteelle. Ensihoidon opiskelijoiden vastausten perusteella palautetta haluttaisiin antaa ja vastaanottaa enemmän. Vastauksista ilmenee myös palautteen kehittävä vaikutus ammatillisuudessa. Opiskelijoiden mielestä palaute ensihoidossa on positiivinen ilmiö, johon tarvitsee panostaa resursseja. Palautetta kuuluisi myös antaa määrällisesti enemmän. Merkittävimpinä vastauksina laaja enemmistö (n. 97%) kokee, että kollegalta saadulla palautteella on merkitystä ammatillisessa kehittymisessä. Ammatillisuutta ja palautetta tulisi tutkia lisää, jotta ensihoitajien toiminta on jatkuvan reflektion vaikutuksen alaisena. Uusia malleja ja käytäntöjä palautteelle tarvitaan tulevaisuudessa, jotta ensihoito alana pysyy kehityksen perässä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Opinnäytetyö on toteutettu tekemällä kysely ensihoidon opiskelijoille. Kyselyssä on tarkasteltu palautteen laatua ja sen saatavuutta. Kysely toteutettiin 120 ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille käyttäen sähköistä tiedonkeruumenetelmää. Kysymyksiin vastattiin Likertin asteikolla ja tuloksia analysoitiin käyttäen SPSS-ohjelmaa. Tuloksien tarkastelu ja tulkinta on tapahtunut prosenttijakaumien avulla.
Työn keskeisimpänä tuloksena nousi esille tarve palautteelle. Ensihoidon opiskelijoiden vastausten perusteella palautetta haluttaisiin antaa ja vastaanottaa enemmän. Vastauksista ilmenee myös palautteen kehittävä vaikutus ammatillisuudessa. Opiskelijoiden mielestä palaute ensihoidossa on positiivinen ilmiö, johon tarvitsee panostaa resursseja. Palautetta kuuluisi myös antaa määrällisesti enemmän. Merkittävimpinä vastauksina laaja enemmistö (n. 97%) kokee, että kollegalta saadulla palautteella on merkitystä ammatillisessa kehittymisessä. Ammatillisuutta ja palautetta tulisi tutkia lisää, jotta ensihoitajien toiminta on jatkuvan reflektion vaikutuksen alaisena. Uusia malleja ja käytäntöjä palautteelle tarvitaan tulevaisuudessa, jotta ensihoito alana pysyy kehityksen perässä.