Kylä paikkatuotteena- esimerkkinä Hajalan kylä Salossa
Pöyhtäri, Annika (2019)
Pöyhtäri, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078111
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on selvittää, miten ja mitä paikkamarkkinoinnin keinoja voidaan hyödyntää paikan markkinoinnissa kylämittakaavassa.
Työ on toteutettu yhdessä Salon kaupungin ”Paikallisella yhteistyöllä vahvempi Salo”- kehittämishankkeen ja projektin esimerkkikylänä toimivan Hajalan kylän kyläyhdistyksen kanssa. Työn aluksi perehdytään aluekehitykseen, kansalaisten toiveisiin asumisesta ja käydään läpi paikan brändäämisen perusteet.
Toiminnallisessa osiossa kuvataan Hajalassa tehtyjä toimenpiteitä. Selvityksen johtopäätöksenä esitetään lista toimenpide-ehdotuksista kylän paikkamarkkinoinnin toteuttamiseksi. Vaikka kylien paikkatuotteistamiseen käytettävät resurssit eivät ole rinnastettavissa kunta- ja seutujohtoiseen paikkamarkkinointiin, voidaan sen toteuttamisessa hyödyntää paikkabrändin rakentamiseksi hyväksi havaittuja käytänteitä. Erilaiset digitaaliset alustat ja niiden sisällöntuotanto voidaan valjastaa myös kylien markkinoinnin työkaluksi. Hajalan markkinoinnissa tulee korostaa sijaintia, kyläyhteisöä, koulua ja päiväkotia, hyviä rakennuspaikkoja ja maaseutumaista ympäristöä luonnon keskellä. Selvityksen yhteydessä toteutetun asukaskyselyn vastausten pohjalta Hajalaa voitaisiin markkinoida perinteisiin nojaavana modernina yhteisönä, joka ottaa tulokkaat avosylin vastaan.
Työ on toteutettu yhdessä Salon kaupungin ”Paikallisella yhteistyöllä vahvempi Salo”- kehittämishankkeen ja projektin esimerkkikylänä toimivan Hajalan kylän kyläyhdistyksen kanssa. Työn aluksi perehdytään aluekehitykseen, kansalaisten toiveisiin asumisesta ja käydään läpi paikan brändäämisen perusteet.
Toiminnallisessa osiossa kuvataan Hajalassa tehtyjä toimenpiteitä. Selvityksen johtopäätöksenä esitetään lista toimenpide-ehdotuksista kylän paikkamarkkinoinnin toteuttamiseksi. Vaikka kylien paikkatuotteistamiseen käytettävät resurssit eivät ole rinnastettavissa kunta- ja seutujohtoiseen paikkamarkkinointiin, voidaan sen toteuttamisessa hyödyntää paikkabrändin rakentamiseksi hyväksi havaittuja käytänteitä. Erilaiset digitaaliset alustat ja niiden sisällöntuotanto voidaan valjastaa myös kylien markkinoinnin työkaluksi. Hajalan markkinoinnissa tulee korostaa sijaintia, kyläyhteisöä, koulua ja päiväkotia, hyviä rakennuspaikkoja ja maaseutumaista ympäristöä luonnon keskellä. Selvityksen yhteydessä toteutetun asukaskyselyn vastausten pohjalta Hajalaa voitaisiin markkinoida perinteisiin nojaavana modernina yhteisönä, joka ottaa tulokkaat avosylin vastaan.