"Ettei tarttis olla kaikki niin törkeen vakavaa!" : Työyhteisön vuorovaikutuksen tukeminen draaman keinoin
Olkinuora, Peppi; Pastinen, Emmi (2019)
Olkinuora, Peppi
Pastinen, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078098
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen ohjauskertojen kokonaisuus, jonka tavoitteena oli tutkia työyhteisön jäsenten kokemuksia draamallisista menetelmistä vuorovaikutuksen edistäjänä. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan draamaan liittyviä käsitteitä, työyhteisöä ja sen sisäistä vuorovaikutusta. Toiminnallinen osuus on suunniteltu ja toteutettu teoreettiseen tietoperustaan pohjautuen.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisälsi esittelyvideon ennen ohjauskertojen alkamista, kolme ohjauskertaa sekä lopputapaamisen ohjauskertojen jo päätyttyä. Ohjauskerrat koostuivat draamaharjoituksista ja loppukeskusteluista. Harjoitukset liittyivät tutustumiseen, lämmittelyyn ja teemojen käsittelyyn. Harjoituksia toteutettiin sekä pari- että ryhmäharjoituksina. Ohjauskertojen pääteemat olivat vuorovaikutus, kuunteleminen ja kuulluksi tuleminen sekä työhyvinvointiin liittyvät omat rajat. Opinnäytetyö toteutettiin pääkaupunkiseudulla toimivaan nuorisotyön yksikköön. Opinnäytetyössä ei määritellä yhteistyökumppania tarkemmin.
Aineisto koostui ohjauskertojen havainnoinnista ja nauhoitetuista loppukeskusteluista. Kerätyn aineiston perusteella kävi ilmi, että draama teki vuorovaikutuksesta kokonaisvaltaisempaa. Työroolien kautta toisilleen tutut työyhteisön jäsenet oppivat toisistaan uusia puolia. Lisäksi osallistujat kertoivat draamaharjoitusten vaikutuksien olleen virkistäviä sekä läsnäolon tunnetta lisääviä. Toiminnasta saadun palautteen perusteella voidaan todeta osallistujien kokeneen draaman tukeneen työyhteisön sisäistä vuorovaikutusta.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisälsi esittelyvideon ennen ohjauskertojen alkamista, kolme ohjauskertaa sekä lopputapaamisen ohjauskertojen jo päätyttyä. Ohjauskerrat koostuivat draamaharjoituksista ja loppukeskusteluista. Harjoitukset liittyivät tutustumiseen, lämmittelyyn ja teemojen käsittelyyn. Harjoituksia toteutettiin sekä pari- että ryhmäharjoituksina. Ohjauskertojen pääteemat olivat vuorovaikutus, kuunteleminen ja kuulluksi tuleminen sekä työhyvinvointiin liittyvät omat rajat. Opinnäytetyö toteutettiin pääkaupunkiseudulla toimivaan nuorisotyön yksikköön. Opinnäytetyössä ei määritellä yhteistyökumppania tarkemmin.
Aineisto koostui ohjauskertojen havainnoinnista ja nauhoitetuista loppukeskusteluista. Kerätyn aineiston perusteella kävi ilmi, että draama teki vuorovaikutuksesta kokonaisvaltaisempaa. Työroolien kautta toisilleen tutut työyhteisön jäsenet oppivat toisistaan uusia puolia. Lisäksi osallistujat kertoivat draamaharjoitusten vaikutuksien olleen virkistäviä sekä läsnäolon tunnetta lisääviä. Toiminnasta saadun palautteen perusteella voidaan todeta osallistujien kokeneen draaman tukeneen työyhteisön sisäistä vuorovaikutusta.