Asiakaskartoitus EU-maiden vientiyrityksistä Eltete TPM Oy:lle
Myller, Venla (2019)
Myller, Venla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078071
Tiivistelmä
Uusasiakashankita voi olla hyvin aikaa vievää työtä yrityksille. Se vie monesti aikaa pois muista töistä, joten jos yrityksellä ei ole riittävästi resursseja, voi asiakashankinta jäädä kokonaan pois yrityksen arjesta. Uusasiakashankinnan perustana on myös se, että nykyisiä asiakkaita hallitaan ja palvellaan mahdollisimman hyvin, sillä ilman asiakkaita on yrityksen pyörittäminen hyvin hankalaa. Tämän takia onkin tärkeää, että kaikilla yrityksillä olisi riittävät työkalut asiakastoiminnan seuraamiseen ja kehittämiseen.
Kansainvälisessä asiakastoiminnassa on otettava paljon enemmän asioita huomioon, kuin kotimaisessa asiakastoiminnassa. Kansainväliseen asiakastoimintaan vaikuttaa paljon kulttuuri, josta asiakas tulee. Jo pelkästään Euroopan sisällä on paljon kulttuurivaihteluita, jotka voivat vaikeuttaa liiketoimintaa asiakkaan kanssa. Yrityksien on otettava huomioon esimerkiksi se, että aikakäsitys voi vaihdella paljon maiden ja kulttuurien välillä.
Opinnäytetyöni on tehty toimeksiantona yritykselle, joka haluaisi enemmän eurooppalaisia asiakkaita, jotka veisivät tavaraa Australiaan ja Yhdysvaltoihin. Toimeksiantaja on kartonkisten pakkausmateriaalien valmistaja, ja heidän tuotteensa sopisivat hyvin näiden maiden tavaravientiin. Tarkoitukseni on valmiiden aineistojen ja havainnoin perusteella kerätä listaa potentiaalisista uusista asiakkaista.
Tuloksissa huomioitavaa oli se, että Saksa oli selvästi EU:n suurin viejämaa, niin Australiaan kuin Yhdysvaltoihinkin. Muut maat, joista asiakkaita pääsääntöisesti etsin oli Italia ja Irlanti. Pyrin myös etsimään asiakkaita näiden maiden naapurimaista, kuten Itävallasta ja Hollannista.
Sain kerättyä listaani noin 40 yritystä kymmenestä eri maasta. Yrityksiä oli hyvin vaikea löytää sen perusteella, että ne veisivät tavaraa Australiaan tai Yhdysvaltoihin, joten jouduin etsimään paljon yrityksiä, jotka toimivat maailmanlaajuisesti. Sain listaan myös paljon yrityksiä eri toimialoita, esimerkiksi pakkaus- ja kemianteollisuuden aloilta. Harmillista oli se, että oikeita kontakteja tuntui löytyvän hyvin vähän. Monet yritykset olivat halunneet ilmoittaa nettisivuillaan vain yleisen puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen.
Kansainvälisessä asiakastoiminnassa on otettava paljon enemmän asioita huomioon, kuin kotimaisessa asiakastoiminnassa. Kansainväliseen asiakastoimintaan vaikuttaa paljon kulttuuri, josta asiakas tulee. Jo pelkästään Euroopan sisällä on paljon kulttuurivaihteluita, jotka voivat vaikeuttaa liiketoimintaa asiakkaan kanssa. Yrityksien on otettava huomioon esimerkiksi se, että aikakäsitys voi vaihdella paljon maiden ja kulttuurien välillä.
Opinnäytetyöni on tehty toimeksiantona yritykselle, joka haluaisi enemmän eurooppalaisia asiakkaita, jotka veisivät tavaraa Australiaan ja Yhdysvaltoihin. Toimeksiantaja on kartonkisten pakkausmateriaalien valmistaja, ja heidän tuotteensa sopisivat hyvin näiden maiden tavaravientiin. Tarkoitukseni on valmiiden aineistojen ja havainnoin perusteella kerätä listaa potentiaalisista uusista asiakkaista.
Tuloksissa huomioitavaa oli se, että Saksa oli selvästi EU:n suurin viejämaa, niin Australiaan kuin Yhdysvaltoihinkin. Muut maat, joista asiakkaita pääsääntöisesti etsin oli Italia ja Irlanti. Pyrin myös etsimään asiakkaita näiden maiden naapurimaista, kuten Itävallasta ja Hollannista.
Sain kerättyä listaani noin 40 yritystä kymmenestä eri maasta. Yrityksiä oli hyvin vaikea löytää sen perusteella, että ne veisivät tavaraa Australiaan tai Yhdysvaltoihin, joten jouduin etsimään paljon yrityksiä, jotka toimivat maailmanlaajuisesti. Sain listaan myös paljon yrityksiä eri toimialoita, esimerkiksi pakkaus- ja kemianteollisuuden aloilta. Harmillista oli se, että oikeita kontakteja tuntui löytyvän hyvin vähän. Monet yritykset olivat halunneet ilmoittaa nettisivuillaan vain yleisen puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen.