Vanhemman kasvatustyön ja vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : Lastentarhanopettajien näkemyksiä vanhempien tukemisesta päiväkodissa
Yliniemi, Henriikka (2019)
Yliniemi, Henriikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Varhaiskasvatuslaissa (540/2018) sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016 asetettua tavoitetta vanhempien kasvatustyön ja vanhemmuuden tukemisesta lastentarhanopettajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa siitä, minkälaisia käytäntöjä lastentarhanopettajilla on vanhemmuuden tukemisessa päiväkodissa, sekä selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia vanhempien vanhemmuuteen liittyvien tuen tarpeista sekä lastentarhanopettajien kokemusta omasta osaamisestaan liittyen vanhemmuuden tukemiseen. Tämän opinnäytetyön teoreettisena pohjana ovat vanhemmuus, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö sekä aiemmat tutkimukset vanhemmuuden tukemisesta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa kolmesta eri Helsingin kaupungin päiväkodista. Tärkeimpiä vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä haastateltujen lastentarhanopettajien mukaan olivat päivittäiset keskustelut vanhempien kanssa, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut sekä tarvittaessa vanhempien ohjaus eteenpäin erilaisiin lapsiperheiden palveluihin. Lastentarhanopettajien puheessa korostui avoimen keskustelukulttuurin merkitys yhteistyölle. Aineiston perusteella lastentarhanopettajat pitivät vanhemmuuden tukemista tärkeänä osana työtään, päivähoitoon osallistuvan lapsen ollessa työn keskiössä.
Vanhemmuuden haasteina nähtiin vanhemman rooli suhteessa lapseen sekä vanhempien haasteet asettaa turvallisia rajoja lapsilleen. Lastentarhanopettajien kokemuksien mukaan monet vanhemmat tarvitsevat tukea arkeen liittyvissä käytännön asioissa. Kannustavat ja vanhempien omaa pystyvyyttä tukevat viestit varhaiskasvatuksen henkilöstöltä koettiin myös tärkeäksi tavaksi tukea vanhemmuutta.
Lastentarhanopettajat kokivat oman osaamisensa vanhemmuuden tukemisessa hyväksi. Lastentarhanopettajien puheessa korostui osaamisen kehittyminen työn tekemisen kautta, eikä koulutuksen koettu juurikaan antaneen valmiuksia vanhemmuuden tukemiseen. Saamani aineiston perusteella vanhemmuuden tukemisen käytännöt sekä vanhemmuuden haasteet ja tuen tarpeet mukailevat aiempia tutkimuksia. Koulutuksen antamia valmiuksia vanhempien kohtaamiseen ja tukemiseen olisi hyvä tarkastella lisää.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa kolmesta eri Helsingin kaupungin päiväkodista. Tärkeimpiä vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä haastateltujen lastentarhanopettajien mukaan olivat päivittäiset keskustelut vanhempien kanssa, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut sekä tarvittaessa vanhempien ohjaus eteenpäin erilaisiin lapsiperheiden palveluihin. Lastentarhanopettajien puheessa korostui avoimen keskustelukulttuurin merkitys yhteistyölle. Aineiston perusteella lastentarhanopettajat pitivät vanhemmuuden tukemista tärkeänä osana työtään, päivähoitoon osallistuvan lapsen ollessa työn keskiössä.
Vanhemmuuden haasteina nähtiin vanhemman rooli suhteessa lapseen sekä vanhempien haasteet asettaa turvallisia rajoja lapsilleen. Lastentarhanopettajien kokemuksien mukaan monet vanhemmat tarvitsevat tukea arkeen liittyvissä käytännön asioissa. Kannustavat ja vanhempien omaa pystyvyyttä tukevat viestit varhaiskasvatuksen henkilöstöltä koettiin myös tärkeäksi tavaksi tukea vanhemmuutta.
Lastentarhanopettajat kokivat oman osaamisensa vanhemmuuden tukemisessa hyväksi. Lastentarhanopettajien puheessa korostui osaamisen kehittyminen työn tekemisen kautta, eikä koulutuksen koettu juurikaan antaneen valmiuksia vanhemmuuden tukemiseen. Saamani aineiston perusteella vanhemmuuden tukemisen käytännöt sekä vanhemmuuden haasteet ja tuen tarpeet mukailevat aiempia tutkimuksia. Koulutuksen antamia valmiuksia vanhempien kohtaamiseen ja tukemiseen olisi hyvä tarkastella lisää.