Palvelutuotannon prosessin kehittäminen
Haanpää, Mika (2019)
Haanpää, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078035
Tiivistelmä
Teollisuusyrityksen Tilapalvelut vastuuyksikkö haluaa erottua muista kiinteistönhoidon toimijoista sillä, että se korostaa ydintoimintakuvauksessaan yrityksen ydintoimintojen ja kiinteistöjen ylläpidon yhteensovittamista nimenomaan toimivassa ympäristössä ja prosessimaista tuotantoa, jota ohjaavat mittaroidut avaintulokset. Asiakassuhteessa korostuu inhimillisyys, arvostus ja vuorovaikutus. Kiinteistöjen ylläpito ja kiinteistöteknisten ratkaisujen kokonaisoptimointi halutaan kuvata osana niin sanottua hyvän tekemisen kehää ja asiakkaiden hyvinvointia.
Opinnäytetyön tarkoitus on prosessijärjestelmän kehitys visuaalisen analytiikan avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on palvelutuotannon prosessin mittaroinnin jatkuva kehittäminen Lean Six Sigma DMAIC -prosessin ratkaisumenetelmää käyttäen. Tarkoitus on löytää järjestelmästä prosessin suorituskykyä parantavat, mutta myös prosessia heikentävät tekijät. Opinnäytetyössä datan analysointityökaluna käytetään Minitab- ja Tableau-tilasto-ohjelmaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on myös löytää ulkopuolisten resurssien johtamiseen työkalut ja mittarit, jotka tukevat prosessijohtamista ja takaavat laadukkaan ja asiakaskeskeisen palvelutuotannon kautta linjan. Tavoitteena on myös määrittää tavoitetasot, jotka otettaisiin käyttöön jo kumppanuuksien tarjouskilpailu- ja sopimusvaiheessa. Tavoitteena on lisäksi tehdä palvelutuotannon prosessin mittarointiin systemaattinen ja pitkäjänteinen kokonaisuuden huomioiva Lean-työkalu.
Opinnäytetyön tarkoitus on prosessijärjestelmän kehitys visuaalisen analytiikan avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on palvelutuotannon prosessin mittaroinnin jatkuva kehittäminen Lean Six Sigma DMAIC -prosessin ratkaisumenetelmää käyttäen. Tarkoitus on löytää järjestelmästä prosessin suorituskykyä parantavat, mutta myös prosessia heikentävät tekijät. Opinnäytetyössä datan analysointityökaluna käytetään Minitab- ja Tableau-tilasto-ohjelmaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on myös löytää ulkopuolisten resurssien johtamiseen työkalut ja mittarit, jotka tukevat prosessijohtamista ja takaavat laadukkaan ja asiakaskeskeisen palvelutuotannon kautta linjan. Tavoitteena on myös määrittää tavoitetasot, jotka otettaisiin käyttöön jo kumppanuuksien tarjouskilpailu- ja sopimusvaiheessa. Tavoitteena on lisäksi tehdä palvelutuotannon prosessin mittarointiin systemaattinen ja pitkäjänteinen kokonaisuuden huomioiva Lean-työkalu.