Yle Abitreenien Paineessa-kampanjan tavoittavuus : tavoittiko kampanja kohderyhmänsä ja millä keinoilla?
Salomaa, Mika (2019)
Salomaa, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077970
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia Yle Abitreenien Paineessa-kampanjan tavoittavuutta. Tarkoitukseni oli selvittää, tavoittiko kampanja kohderyhmänsä lukiolaiset ja millä keinoilla. Tarkastelin myös sitä, kuinka hyödylliseksi kohderyhmä kampanjan koki ja mitkä sen sisällöistä olivat eniten ja vähiten suosittuja.
Tutkin Paineessa-kampanjan tavoittavuutta neljällä tutkimuksella: lukiolaisille oppilaitoksessa teetetyllä kyselytutkimuksella ja henkilöhaastattelulla, Abitreenien etusivulla julkaistulla kyselyllä, Abitreenien Instagram-tilillä julkaistulla kyselyllä sekä Abitreenit-sivuston käyttäjäkyselyllä.
Lisäksi hyödynnän kampanjasivuston kävijästatistiikkaa Ylelle räätälöidyn Dashboard-analytiikka-työkalun avulla. Työni tutkimusmenetelmiä ja -tuloksia arvioin validiteetin ja reliabiliteetin näkökulmasta.
Tutkimukseni perusteella Paineessa-kampanja tavoitti kohderyhmästään vähintään kolmasosan. Tehokkaimmin kohderyhmänsä tavoittaneet materiaalit sisälsivät kyselyn tai testin, tai antoivat konkreettisen ohjeen opiskeluun. Vähäisin määrä sivulatauksia kertyi artikkeleista, jotka mainostivat Abitreenien omia tapahtumia ja sisältöjä tai jotka yrittivät saada käyttäjiä jakamaan omia kokemuksiaan Abitreenien toimitukselle.
Tavoittaakseen lukiolaiset kampanjan täytyy antaa tarpeeksi konkreettista ja hyödyllistä opiskelua tukevaa sisältöä ja tarjoilla se ylioppilaskirjoituksiin valmistavassa viitekehyksessä.
Kyselytulokset osoittivat, että kampanja oli kohderyhmässään erittäin toivottu, osuva ja hyödyllinen. Lukiolaisten stressinhallintaa ja henkistä hyvinvointia tukevaa sisältöä kannattaa ehdottomasti tehdä lisää. Lukiolaiset kokevat, että aiheesta puhutaan liian vähän, ellei ollenkaan. This thesis investigated the reach of the Paineessa (Under Pressure) campaign by the exam revision service of the Finnish public broadcaster Yle. The purpose was to determine whether the campaign succeeded in reaching its target audience, students in general upper secondary education, and which measures were used for this. I also examine how useful the target audience found the campaign, and which of its contents were most and least popular.
I explore the coverage of the campaign with four surveys: a questionnaire survey and personal interviews conducted among upper secondary school students at their educational institution, a survey published at the Abitreenit front page, a survey published on the Abitreenit Instagram account, and a user survey of Abitreenit.
I also utilise statistics on site visitors at the campaign website with the help of the Dashboard tool tailored for Yle. I assess the research methods and findings of this study from the perspective of validity and reliability.
According to my study the Paineessa campaign reached at least one third of its target audience. The materials that fared best at reaching their target audiences included a questionnaire or test, or provided concrete instructions on studying. Articles advertising the campaign’s own events or contents, or which aimed to engage visitors to share their experience with the campaign’s staff attracted the least traffic.
In order to reach upper secondary school students, the campaign must provide enough concrete and useful content that supports studying and offer this within a framework preparing students to matriculation examinations.
Based on my study, the campaign was highly wanted, apt and useful among its target group. Providing content that supports stress management and emotional wellbeing among upper secondary school students is highly advisable. Upper secondary school students feel that the topic is not sufficiently, if at all, discussed.
Tutkin Paineessa-kampanjan tavoittavuutta neljällä tutkimuksella: lukiolaisille oppilaitoksessa teetetyllä kyselytutkimuksella ja henkilöhaastattelulla, Abitreenien etusivulla julkaistulla kyselyllä, Abitreenien Instagram-tilillä julkaistulla kyselyllä sekä Abitreenit-sivuston käyttäjäkyselyllä.
Lisäksi hyödynnän kampanjasivuston kävijästatistiikkaa Ylelle räätälöidyn Dashboard-analytiikka-työkalun avulla. Työni tutkimusmenetelmiä ja -tuloksia arvioin validiteetin ja reliabiliteetin näkökulmasta.
Tutkimukseni perusteella Paineessa-kampanja tavoitti kohderyhmästään vähintään kolmasosan. Tehokkaimmin kohderyhmänsä tavoittaneet materiaalit sisälsivät kyselyn tai testin, tai antoivat konkreettisen ohjeen opiskeluun. Vähäisin määrä sivulatauksia kertyi artikkeleista, jotka mainostivat Abitreenien omia tapahtumia ja sisältöjä tai jotka yrittivät saada käyttäjiä jakamaan omia kokemuksiaan Abitreenien toimitukselle.
Tavoittaakseen lukiolaiset kampanjan täytyy antaa tarpeeksi konkreettista ja hyödyllistä opiskelua tukevaa sisältöä ja tarjoilla se ylioppilaskirjoituksiin valmistavassa viitekehyksessä.
Kyselytulokset osoittivat, että kampanja oli kohderyhmässään erittäin toivottu, osuva ja hyödyllinen. Lukiolaisten stressinhallintaa ja henkistä hyvinvointia tukevaa sisältöä kannattaa ehdottomasti tehdä lisää. Lukiolaiset kokevat, että aiheesta puhutaan liian vähän, ellei ollenkaan.
I explore the coverage of the campaign with four surveys: a questionnaire survey and personal interviews conducted among upper secondary school students at their educational institution, a survey published at the Abitreenit front page, a survey published on the Abitreenit Instagram account, and a user survey of Abitreenit.
I also utilise statistics on site visitors at the campaign website with the help of the Dashboard tool tailored for Yle. I assess the research methods and findings of this study from the perspective of validity and reliability.
According to my study the Paineessa campaign reached at least one third of its target audience. The materials that fared best at reaching their target audiences included a questionnaire or test, or provided concrete instructions on studying. Articles advertising the campaign’s own events or contents, or which aimed to engage visitors to share their experience with the campaign’s staff attracted the least traffic.
In order to reach upper secondary school students, the campaign must provide enough concrete and useful content that supports studying and offer this within a framework preparing students to matriculation examinations.
Based on my study, the campaign was highly wanted, apt and useful among its target group. Providing content that supports stress management and emotional wellbeing among upper secondary school students is highly advisable. Upper secondary school students feel that the topic is not sufficiently, if at all, discussed.