Hengitysvaikeuspotilaan tilanarvio ja ensihoito : koulutus ensivastehenkilöstölle
Hirvonen, Veera; Pennanen, Ida (2019)
Hirvonen, Veera
Pennanen, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koulutus ensivastehenkilöstölle hengitysvaikeuspotilaan systemaattisesta tutkimisesta ja ensivastetasoisesta hoidosta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, millainen on hyvä koulutus, millainen on hengitysvaikeuspotilas ja miten tunnistaa potilaalla hengitysvaikeus. Tehtäviin kuului myös selvittää, millaista on hengitysvaikeuspotilaan ensiarvio, tarkennettu tilanarvio ja ensihoito, sekä millainen on ensivasteen rooli hengitysvaikeuspotilaan ensihoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa koulutuksen avulla ensivastehenkilöstön taitoja hengitysvaikeuspotilaan tilanarviossa ja ensihoidossa.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin koulutus hengitysvaikeuspotilaan systemaattisesta tutkimisesta ja ensihoidosta eräälle Pirkanmaan alueella toimivalle vapaapalokunnan ensivastehenkilöstölle. Koulutus suunniteltiin kartoittamalla etukäteen sähköisellä kyselyllä koulutukseen osallistujien osaamisen lähtötaso ja heidän henkilökohtaiset oppimistoiveensa. Koulutus koostui teoriaopetuksesta, käytännön harjoittelusta ja simulaatioharjoittelusta. Koulutuksen tuloksia ja vaikutuksia koulutukseen osallistujien osaamisen tasoon arvioitiin sähköisellä palautelomakkeella koulutuksen jälkeen.
Tuloksissa ilmeni, että kaikki palautekyselyyn vastanneista kokivat omaavansa enemmän taitoja ja valmiuksia hengitysvaikeuspotilaan tutkimiseen ja ensivastetasoiseen hoitoon koulutuksen jälkeen. Suurin osa vastaajista arvioi osaamisensa hengitysvaikeuspotilaan tutkimisesta ja ensihoidosta koulutuksen jälkeen hyväksi tai erittäin hyväksi. Osallistujat kokivat pääsääntöisesti koulutuksen hyvänä kokonaisuutena, josta erityisesti käytännön ja simulaatioharjoittelun osuus koettiin hyödylliseksi.
Jatkossa tulevilta koulutuksilta toivottiin paljon käytännön harjoittelua ja simulaatio-oppimista. Erittäin tärkeänä pidettiin sitä, että koulutuksissa opetettavat asiat pidettäisiin myös tulevaisuudessa ensivastetasoisena. Koulutuksia toivottiin laaja-alaisesti erilaisista ensihoitotehtävistä ja muiden ensihoitoyksiköiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tulevaisuudessa ensivastehenkilöstön osaamisen tarpeita voitaisiin tutkia tarkemmin ja järjestää esimerkiksi laajempi kysely ensivastehenkilöstöille. Koulutuksia voitaisiin myös järjestää erilaisista ensihoitotehtävistä ja harjoitella käytännössä yhteistyötä esimerkiksi eri viranomaistahojen ja ensihoitoyksiköiden kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin koulutus hengitysvaikeuspotilaan systemaattisesta tutkimisesta ja ensihoidosta eräälle Pirkanmaan alueella toimivalle vapaapalokunnan ensivastehenkilöstölle. Koulutus suunniteltiin kartoittamalla etukäteen sähköisellä kyselyllä koulutukseen osallistujien osaamisen lähtötaso ja heidän henkilökohtaiset oppimistoiveensa. Koulutus koostui teoriaopetuksesta, käytännön harjoittelusta ja simulaatioharjoittelusta. Koulutuksen tuloksia ja vaikutuksia koulutukseen osallistujien osaamisen tasoon arvioitiin sähköisellä palautelomakkeella koulutuksen jälkeen.
Tuloksissa ilmeni, että kaikki palautekyselyyn vastanneista kokivat omaavansa enemmän taitoja ja valmiuksia hengitysvaikeuspotilaan tutkimiseen ja ensivastetasoiseen hoitoon koulutuksen jälkeen. Suurin osa vastaajista arvioi osaamisensa hengitysvaikeuspotilaan tutkimisesta ja ensihoidosta koulutuksen jälkeen hyväksi tai erittäin hyväksi. Osallistujat kokivat pääsääntöisesti koulutuksen hyvänä kokonaisuutena, josta erityisesti käytännön ja simulaatioharjoittelun osuus koettiin hyödylliseksi.
Jatkossa tulevilta koulutuksilta toivottiin paljon käytännön harjoittelua ja simulaatio-oppimista. Erittäin tärkeänä pidettiin sitä, että koulutuksissa opetettavat asiat pidettäisiin myös tulevaisuudessa ensivastetasoisena. Koulutuksia toivottiin laaja-alaisesti erilaisista ensihoitotehtävistä ja muiden ensihoitoyksiköiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tulevaisuudessa ensivastehenkilöstön osaamisen tarpeita voitaisiin tutkia tarkemmin ja järjestää esimerkiksi laajempi kysely ensivastehenkilöstöille. Koulutuksia voitaisiin myös järjestää erilaisista ensihoitotehtävistä ja harjoitella käytännössä yhteistyötä esimerkiksi eri viranomaistahojen ja ensihoitoyksiköiden kanssa.