Lentotuhkan märkäpurkaimen kehitystyö
Suomi, Kimi (2019)
Suomi, Kimi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067895
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty TSE:n Naantalin voimalaitoksella, ja toimeksiantajana toimi Turku Energia Oy. Työ kohdistui vuonna 2017 valmistuneeseen monipolttoainelaitokseen, ja aiheena oli lentotuhkan märkäpurkaimen kehitystyö. Työn ongelma oli kaksijakoinen: tuhkansyöttö siilosta purkaimelle tulisi saada tasaiseksi sekä tuhkan tarttuminen purkaimen ruuvien lapoihin estää.
Työssä esitellään yritykset ja kerrotaan aluksi voimalaitoksen historiasta ja siitä, mikä siellä on vuosien varrella muuttunut. Voimalaitosyksiköt esitellään pintapuolisesti, mistä saa käsityksen vanhasta ja uudesta voimalaitoksesta. Työssä kerrotaan myös kuljetintekniikasta ja käydään läpi joitakin yleisimpiä kuljettimia sekä sellaisia, joita voimalaitokseltakin löytyy. Lentotuhkasiilo ja märkäpurkain esitellään yleisesti, jotta saadaan yleiskuva siitä, millaisista laitteista on kyse. Lopuksi käydään läpi kehitystyö, jossa esitetään, mitä ratkaisuja ja toimenpiteitä lentotuhkasiilolle sekä märkäpurkaimelle tehdään. Viimeisenä käydään yhteenveto koko työstä.
Työn tuloksena löydettiin kaksi potentiaalista pinnoitevaihtoehtoa märkäpurkaimen ruuveihin. Siilon ongelmaksi epäiltiin holvaantumista, mutta tälle ei tehty jatkotoimenpiteitä, koska siilon sisälle täytyy nähdä ensin, ja tämä onnistuu vasta kesällä huoltoseisokin aikana. Märkäpurkaimen ruuvit pinnoitetaan kesän huoltoseisokissa, mikä on suuri kehitysaskel purkaimen toiminnan kannalta. This bachelor's thesis was completed in TSE Naantali power plant and the thesis was commissioned by Turku Energia. The purpose of this thesis was to develop a fly ash wet discharger, which was planned to be placed into a multi-fuel plant constructed in 2017. The complexity of the thesis was twofold: How to get the fly ash from a silo to a discharger with even feed and how to prevent the ash from sticking to the dischargers screw blades.
The thesis discusses the power plant's history and how it has been changed during the years and it also introduces the companies. To give a requisite idea of the power plant units, the units were viewed superficially in the thesis - it gives a perspective about the old and the new power plant. In the thesis the conveyor technology and the most common conveyors used are also presented – those that can also be found in the power plant. The fly ash silo and wet discharger are presented in general to get a perspective of a devices the thesis utilizes. In conclusion, the thesis presents the actual development of the fly ash wet discharger, findings of it and the final outcomes that steer the actions in the future.
The outcome of this final thesis was that there were two potential coating options to choose from for the wet discharger's screws. The main problem that was suspected with the silo was that it might be arched. For the silo there were no further actions to be done, because the inside of the silo would first need to be viewed before any consistent decisions could be made - and that is only possible during the maintenance shutdown in the summer. The fly ash wet discharger's screws will be coated when the summer maintenance shutdown takes place, which can be taken as a significant improvement on the discharger's performance.
Työssä esitellään yritykset ja kerrotaan aluksi voimalaitoksen historiasta ja siitä, mikä siellä on vuosien varrella muuttunut. Voimalaitosyksiköt esitellään pintapuolisesti, mistä saa käsityksen vanhasta ja uudesta voimalaitoksesta. Työssä kerrotaan myös kuljetintekniikasta ja käydään läpi joitakin yleisimpiä kuljettimia sekä sellaisia, joita voimalaitokseltakin löytyy. Lentotuhkasiilo ja märkäpurkain esitellään yleisesti, jotta saadaan yleiskuva siitä, millaisista laitteista on kyse. Lopuksi käydään läpi kehitystyö, jossa esitetään, mitä ratkaisuja ja toimenpiteitä lentotuhkasiilolle sekä märkäpurkaimelle tehdään. Viimeisenä käydään yhteenveto koko työstä.
Työn tuloksena löydettiin kaksi potentiaalista pinnoitevaihtoehtoa märkäpurkaimen ruuveihin. Siilon ongelmaksi epäiltiin holvaantumista, mutta tälle ei tehty jatkotoimenpiteitä, koska siilon sisälle täytyy nähdä ensin, ja tämä onnistuu vasta kesällä huoltoseisokin aikana. Märkäpurkaimen ruuvit pinnoitetaan kesän huoltoseisokissa, mikä on suuri kehitysaskel purkaimen toiminnan kannalta.
The thesis discusses the power plant's history and how it has been changed during the years and it also introduces the companies. To give a requisite idea of the power plant units, the units were viewed superficially in the thesis - it gives a perspective about the old and the new power plant. In the thesis the conveyor technology and the most common conveyors used are also presented – those that can also be found in the power plant. The fly ash silo and wet discharger are presented in general to get a perspective of a devices the thesis utilizes. In conclusion, the thesis presents the actual development of the fly ash wet discharger, findings of it and the final outcomes that steer the actions in the future.
The outcome of this final thesis was that there were two potential coating options to choose from for the wet discharger's screws. The main problem that was suspected with the silo was that it might be arched. For the silo there were no further actions to be done, because the inside of the silo would first need to be viewed before any consistent decisions could be made - and that is only possible during the maintenance shutdown in the summer. The fly ash wet discharger's screws will be coated when the summer maintenance shutdown takes place, which can be taken as a significant improvement on the discharger's performance.