Kuvitteellinen markkinointi urbaanin avoimen maailman peleissä
Toivanen, Tuuli (2019)
Lataukset:
Toivanen, Tuuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella tapoja, miten kuvitteellinen markkinointi ilmenee urbaanin avoimen maailman peleissä. Opinnäytetyö jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa tarkastelee lyhyesti, mitä ”urbaanin avoimen maailman” pelit ovat perustuen avoimen maailman suunnitteluun yleisesti, sekä siihen liittyen Grand Theft Auto-sarjan merkitykseen. Osassa käydään läpi urbaanin avoimen maailman pelien rakenne yleisesti.
Toisessa osassa keskitytään perustuen edellisessä määriteltyjen seikkojen pohjalta itse kuvitteellisen markkinoinnin ilmentymistapoihin käsiteltyjen pelien 3D-ympäristöissä ja niiden kerronnallisissa elementeissä. Näihin elementteihin nojaten osassa tarkastellaan pelaajan käytössä olevien tuotteiden merkitystä, sekä peliympäristön toiminnallisten kauppojen ja niihin liittyvien sisätilojen käyttöä.
Toiminnallinen osio käsittelee pienen havainnollistavan ravintolakonseptin luomista perustuen yhteen tätä tutkielmaa varten tarkastelluista peleistä. Osiossa käydään läpi luomisprosessia vaiheittain, ja lopullinen tuotos on konseptiluonnos
Toisessa osassa keskitytään perustuen edellisessä määriteltyjen seikkojen pohjalta itse kuvitteellisen markkinoinnin ilmentymistapoihin käsiteltyjen pelien 3D-ympäristöissä ja niiden kerronnallisissa elementeissä. Näihin elementteihin nojaten osassa tarkastellaan pelaajan käytössä olevien tuotteiden merkitystä, sekä peliympäristön toiminnallisten kauppojen ja niihin liittyvien sisätilojen käyttöä.
Toiminnallinen osio käsittelee pienen havainnollistavan ravintolakonseptin luomista perustuen yhteen tätä tutkielmaa varten tarkastelluista peleistä. Osiossa käydään läpi luomisprosessia vaiheittain, ja lopullinen tuotos on konseptiluonnos